Makro stelt in Machelen zijn nieuw concept voor

22/03/17 om 18:48 - Bijgewerkt om 19:25

Makro opent donderdag in Machelen de eerste van zijn vernieuwde winkels. De groep hoopt met een nieuw concept de concurrentie van buurtwinkels, gespecialiseerde ketens en e-commerce beter de baas te kunnen.

Makro stelt in Machelen zijn nieuw concept voor

© belga

De overkoepelende Duitse Metro-groep kondige vorig jaar een grote herstructurering aan. Daarbij verdwenen ongeveer 500 banen. Tegelijk werd een nieuwe strategie aangekondigd.

Makro was jarenlang bekend als groothandel waar letterlijk alles te vinden was, en het liefst in grote hoeveelheden. Maar de klad zat in die formule. Voortaan wil de keten zich concentreren op particuliere consumenten en drie productcategorieën: kwaliteitsvoeding, feestartikelen en wonen.

Twee van de tien Makro's in ons land zijn de voorbije maanden verbouw: in Machelen en Lodelinsart. In Machelen komt er volgens het principe een shop-in-the-shop van Mediamarkt, een andere Metro-dochter. Kleding en boeken vindt u er voorlopig ook nog, maar daarvoor zoekt de groep een partner. "De omzet van kleding is nog altijd interessant", zegt Antonio Baptista, CEO van Makro België. "Maar op langere termijn hebben wij niet de mogelijkheden om de collectie snel te vernieuwen. Wij doen test met een partner die dat wel voor ons kan doen."

Ruimte als troef

Op het eerste gezicht lijkt het vernieuwde Makro een winkel te worden voor de grote gelegenheden. Maar dat ontkent Baptista. "Wij willen de voedingswinkel worden voor de mensen in onze ruime omgeving, een gespecialiseerde buurtsupermarkt. Mensen die wat verderop wonen, willen we vooral aantrekken met ons non-foodaanbod, de feest- en woonartikelen."

Volgens veel analisten is het voor Makro de strategie van de laatste kans. "Makro zit al een hele tijd in een neerwaartse spiraal", zegt Gino Van Ossel, retailexpert aan de Vlerick Business School. "De keten moet haar grote troef uitspelen: ruimte. Ze kan een echte winkelbeleving aanbieden, met een groot assortiment. De grote uitdaging wordt om de buurtbewoners te overtuigen dat ze een kijkje moeten komen nemen. En dat het voor wie verder woont de moeite is om de rit te maken. Want Makro is voor weinig mensen de eerste supermarkt."

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners