Luxemburgse vermogensbank CBP Quilvest start in Gent

© istock
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

De Luxemburgse vermogensbank CBP Quilvest opent een bijkantoor in Gent. “De consolidatie van de markt opent perspectieven voor nieuwe spelers”, zegt gedelegeerd bestuurder Marc Hoffmann.

CBP Quilvest ontstond in 2011 uit de fusie van Compagnie de Banque Privée (CBP) en de vermogensbeheeractiviteiten van de groep Quilvest. Deze groep is in handen van de Bemberg-familie, die fortuin maakte in de brouwerijsector. Quilmes is nog altijd het meest populaire bier van Argentinië, maar zit sinds 2004 onder de paraplu van AB InBev.

CBP Quilvest is gespecialiseerd in vermogensbeheer en maakt deel uit van Quilvest Wealth Management. De bank heeft 13 miljard euro activa onder beheer. In Europa zijn er kantoren in Parijs, Luxemburg, Zurich en Genève. Nu opent de Luxemburgse bank een bijkantoor in België. In Gent gaan vijf mensen aan de slag.

“De Belgische markt van private banking ondergaat een belangrijke consolidatie. Dat opent perspectieven voor een nieuwe speler als CBP Quilvest”, zegt gedelegeerd bestuurder Marc Hoffmann. “Fusies zorgen altijd voor ontevreden klanten. Die opportuniteit willen we grijpen.”

De voorbije maanden vonden enkele belangrijke operaties plaats op de Belgische private-bankingmarkt. De huizen Degroof en Petercam besloten samen te gaan en de grootste onafhankelijke Belgische vermogensbank te vormen. Puilaetco Dewaay, de Belgische vermogensbank van de ambitieuze Luxemburgse groep KBL, slorpte UBS België en BIL België op.

CBP Quilvest vestigt zich bewust in Gent. “Vlaanderen is de derde rijkste regio van Europa, het is daar dat de rijkdom zit”, zegt Xavier Rubbens die het kantoor in Gent leidt. “We willen dicht bij de klant zitten, en een vestiging in Gent is ook een manier om ons te onderscheiden.” Volgens Rubbens mikt de bank wel degelijk op klanten in het hele land en is de opening van een tweede kantoor in Brussel “een logische tweede stap”.

De bank wil zich voorts onderscheiden met haar gepersonaliseerde service en de transparantie van haar producten. Dat ze een klantenbasis van nul moet opbouwen, heet geen bezwaar te zijn: “We willen klanten persoonlijk leren kennen en hen overtuigen door de hoge kwaliteit van onze dienstverlening. Daarna zal de mondreclame zijn werk doen. Ook voor onze aandeelhouders levert organische groei het meeste waarde op.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content