Lufthansa bindt concurrentiestrijd aan met Ryanair en easyJet

09/07/14 om 16:39 - Bijgewerkt om 16:48

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa mikt de komende jaren voluit op het concept van goedkope vluchten. Dat betekent dat het lagekostenproject Germanwings wordt uitgebreid, onder meer naar ons land.

Lufthansa bindt concurrentiestrijd aan met Ryanair en easyJet

© reuters

De nieuwe Lufthansa-topman Carsten Spohr heeft woensdag een en ander toegelicht in Frankfurt. De Duitse luchtvaartmaatschappij zet alle middelen in om het hooft te bieden aan de toenemende concurrentie met de lagekostenluchtvaartmaatschappijen, zo blijkt.

Het concept van Germanwings, dat momenteel actief is op Duitse luchthavens, wordt onder de merknaam 'Wings' gekopieerd naar Zwitserland, Oostenrijk en België, de andere thuismarkten van Lufthansa.

Eurowings

Concreet gaat in de lente van 2015 in het Zwitserse Bazel een Europees netwerk (Eurowings) van start dat de concurrentie met onder meer Ryanair en easyJet aankan. Vanaf de winter van 2015 wil Lufthansa ook vluchten naar verre bestemmingen aanbieden tegen lage ticketprijzen.

Momenteel wordt onderzocht of Lufthansa alleen handelt, of als dat gebeurt in samenwerking met een partner. In dat verband worden 'vergevorderde' gesprekken gevoerd met Turkish Airlines.

Holding

Lufthansa wil de verschillende Wings-ondernemingen samenbrengen in een holding. Voor de hoofdzetel van die holding, die waarschijnlijk niet in Duitsland zal liggen, komen België, Oostenrijk of Zwitserland in aanmerking, gaf topman Spohr nog mee.

Lagere winstprognoses

Het initiatief van de Lufthansa-topman is een reactie op toenemende concurrentie van prijsbrekers en Arabische tegenstrevers als Emirates en Etihad. Daardoor zitten de eigen vliegtuigen minder vol en dalen de prijzen. Beide factoren wegen uiteraard ook op de financiële resultaten. Lufthansa zag zich vorige maand namelijk genoodzaakt de winstprognoses voor 2014 en 2015 te verlagen. Ook rivaal Air France-KLM kwam deze week om vergelijkbare redenen met een winstwaarschuwing voor dit jaar.

Volgens Spohr blijft de markt voor luchttransport groeien, maar stelt het huidige aanbod Lufthansa niet in staat optimaal van die groei te profiteren. Daarom moet het roer om. "Wij willen niet geleid worden door veranderingen in de luchtvaartsector, wij willen tot de leiders behoren", luidde het woensdag. (Belga/AFP/BO)

Lees meer over:

Onze partners