Luchthaven van Charleroi blijft teren op subsidies

© Belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De luchthaven van Charleroi werd ook vorig jaar rechtgehouden door ruime subsidies, voor 27,5 miljoen euro. Maar Brussels South krijgt het moeilijk nu de Europese Commissie die subsidies gedeeltelijk heeft afgeschoten.

2014 was een bijzonder mager beestje voor de luchthavenuitbater in Charleroi, Brussels South Charleroi Airport. Het werd net geen rampjaar. In 2013 al liet Ryanair weten dat het voortaan ook vanuit Zaventem zou vliegen. En Ryanair vervoert nog altijd bijna vier vijfde van de passagiers in Charleroi. Aanvankelijk vreesde Charleroi bijna een miljoen passagiers minder, maar de pil was veel minder bitter: het aantal passagiers daalde met 350.000 (-5,2%), tot 6,44 miljoen.

Veel erger was het verdict van de Europese Commissie begin oktober. De steun aan Ryanair kreeg weliswaar groen licht. Maar de luchthavenuitbater betaalt al jaren te weinig voor het gebruik van de infrastructuur in Charleroi. Die is eigendom van Sowaer, een Waals overheidsbedrijf dat de luchthaveninfrastructuur uitbouwt. De Europese Commissie eiste dat het huurgeld dat BSCA betaalt voor het gebruik van de luchthaven fiks omhoog moest, naar meer dan 15 miljoen euro, zowel in 2014 als in 2015. Hoeveel het wordt in de volgende jaren, is nog niet vastgelegd.

Magere bedrijfswinst

Via een lawine aan rechtszaken vecht BSCA die Europese beslissing aan. Zowel de Europese Commissie, Sowaer, als het Waalse ministerie van Verkeer werden voor de rechter gedaagd. Het is wachten op uitspraken.

Maar het Europees verdict maakt dat de bedrijfswinst van de luchthavenuitbater BSCA kelderde, van bijna 15 miljoen euro in 2013, naar geen 2 miljoen euro meer in 2014. Bovendien blijft de onderneming bijzonder afhankelijk van subsidies. Versus een omzet van geen 59 miljoen euro (die daalde met 3,4 procent, vooral door het verlies van Ryanair-passagiers), staan bedrijfskosten van bijna 88 miljoen euro (waaronder extra huurgelden van ruim 9 miljoen voor Sowaer, als gevolg van de Europese uitspraak). Zonder zijn subsidies van 27,5 miljoen euro, zou BSCA zwaar in het rood zijn gedoken. Ook de vorige jaren werd de rekening van BSCA telkens overeind gehouden door subsidies. In 2013 was dat bijvoorbeeld 31,1 miljoen euro.

Charleroi kreeg vorig jaar voor 27,5 miljoen euro subsidies.

Brussels South blijft te weinig verdienen uit zijn eigenlijke activiteit, het vervoer van passagiers op de luchthaven. Per vertrekkende passagier kreeg BSCA vorig jaar 1,72 euro, of 6 cent minder dan in 2013, in kas. Dat geld komt uit het voltanken van de vliegtuigen, ticketverkoop en extra bagage. De opbrengsten uit de commerciële concessies (parkings, pendelbussen, horeca) brachten meer op: 8,5 euro per vertrekkende passagier, versus 8,06 euro in 2013.

Maar die pendelbussen vervoeren ook aankomende passagiers. Vorig jaar namen meer dan één miljoen reizigers de bussen, die zelfs tot in Brugge en Rijsel rijden.

Charleroi Airport
Charleroi Airport© Belga

Geen dividenden meer

Kan Charleroi na het Europese verdict nog groeien? Vorig jaar werd alvast geen dividend uitgekeerd, terwijl de vier jaren voordien ruim 25 miljoen euro werd uitgekeerd. Dat tot groot jolijt van de enige privéaandeelhouder, het Italiaanse Save (27,65% van de aandelen).

Minister Carlo di Antonio (cdH) liet al weten dat de volgende twee tot drie jaar geen dividenden moeten worden verwacht. Tot groot ongenoegen van Save. En bovendien wordt de bouw van alweer een nieuwe terminal, goed voor 15 tot 20 miljoen passagiers, stopgezet. Die bouw, prijskaartje circa 80 miljoen euro, zou normaal dit jaar zijn begonnen. Maar BSCA zou die huurgelden, die door de Europese uitspraak ongetwijfeld alweer zouden verhogen, niet meer kunnen betalen.

In de plaats komt een miniterminal voor maximaal 9 miljoen passagiers. De huidige terminal, pas in 2008 gebouwd, barst uit zijn voegen, want werd berekend voor drie miljoen passagiers.

Het eerste halfjaar van 2015 bracht weliswaar beterschap voor de luchthaven. Het aantal passagiers dikte in vergelijking met dezelfde periode in 2014 aan met 9 procent, tot 3,2 miljoen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content