Luchthaven Antwerpen krijgt vleugels

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Jetairfly start drie nieuwe lijnvluchten op vanuit Antwerpen. Daarmee kan de luchthaven eindelijk uit de startblokken schieten.

Jarenlang zocht de Vlaamse regering naar een nieuwe uitbater voor beide luchthavens. Die is er nu. Het Franse Egis gaat voor beide de commerciële uitbating verzorgen. Daarvoor werd Marcel Buelens aangetrokken, een man met ruime ervaring in de luchtvaart. Hij was onder meer de algemeen directeur van de luchthaven van Charleroi, en tot vorig jaar directeur bij Swissport, afhandelaar in Zaventem.

‘Vermijd bloedbad Zaventem’

En blijkbaar kan het nu toch eindelijk vooruit gaan met de Vlaamse luchthavens. De Franse directie van Egis bleef deze voormiddag erg voorzichtig, toen Jetairfly de opening van drie nieuwe lijnvluchten vanuit Antwerpen voorstelde. Marcel Buelens was enthousiaster. “Ik ben verrast over de belangstelling van luchtvaartmaatschappijen voor Antwerpen. We hebben contacten met British Airways en Lufthansa. De Duitsers willen bijvoorbeeld vluchten naar Frankfurt en München. De diamantwereld denkt aan vluchten naar Genève en Zürich. Volgend jaar wil ik toch graag twaalf lijnvluchten vanuit Antwerpen”.

Jetairfly levert alvast de helft. De vluchten naar Palma, Alicante en Malaga waren al bekendgemaakt. Nu komen daar drie veeleer zakenbestemmingen bij: Barcelona, Berlijn, Milaan. Ze worden verzorgd met de Embraer E-190, een toestel dat de kortere piste van 1510 meter aankan.

Vandaag zijn er al twee lijnvluchten naar Londen. Daarmee groeit het aantal lijnvluchten naar acht. Marcel Buelens vindt de kortere piste zelfs een troef. “De Boeing-toestellen van Ryanair kunnen niet vliegen vanuit Antwerpen. Dat zeg ik ook tegen potentiële klanten. Ga je meedoen aan het bloedbad in Zaventem of wil je iets anders doen?” Antwerpen, een kleine, flexibele luchthaven, is vanuit die optiek geknipt voor zakenreizigers. In nauwe samenwerking met VOKA Antwerpen-Waasland zoekt Buelens bestemmingen. Zo werden er vijftien geselecteerd, voor zakenreizigers. De drie nieuwe van Jetairfly horen daarbij.

De concessie met Egis heeft een looptijd van 25 jaar. Tegen dan moet Antwerpen 600.000 passagiers hebben, versus 135.000 nu. Voor Oostende mikken Buelens en Egis op een groei naar 850.000 passagiers (versus 240.000 nu). Voor Oostende wordt gedacht aan vluchten naar Engeland.

Antwerpen zou ook een toegang voor de autobestuurder krijgen via de Krijgsbaan. Want de luchthavenautoriteiten vinden de groei heel mooi, maar berekenen nu vooral hoe ze die groei logistiek moeten aanpakken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content