LMS verdubbelt verkoop nieuwe producten in eerste kwartaal

© GF/LMS

LMS International, de Leuvense ontwikkelaar van test- en simulatiesystemen, groeide in 2010 liefst 16 procent. Dit jaar verwacht CEO Urbain Vandeurzen nog grotere vooruitgang.

“Verwacht geen omzetklim met 10 procent of meer. Dat zal voor 2011 zijn”, waarschuwde chief executive officer Urbain Vandeurzen van LMS in februari van vorig jaar over zijn prognoses voor 2010. Bedrijfsleiders zijn soms té voorzichtig. In werkelijkheid deed LMS 16,4 procent beter dan in crisisjaar 2009. De omzet steeg tot 128,4 miljoen euro en de nettowinst vervijfvoudigde zelfs tot 8,4 miljoen. Het personeel steeg bijna 6 procent tot 875.

LMS werkt voor de ontwikkelaars van nieuwe modellen in de automobiel-, vliegtuig- en windmolen-industrie, vooral op problemen van geluid, trillingen en stijfheid.

OnderhoudscontractenDe resultaten voor het komende jaar liggen in dezelfde lijn. LMS heeft in zijn eerste kwartaal dubbel zoveel nieuwe producten verkocht als in dezelfde periode van vorig jaar. Daarnaast komt ongeveer de helft van de omzet bij LMS uit onderhoudscontracten en engineeringdiensten. “Die groeien zoals gepland met 7 tot 10 procent”, zegt Vandeurzen. Samen geeft dat een groei van 50 procent over het eerste kwartaal.

Vandeurzen: “Dat is uitzonderlijk. Over het ganse jaar gaan we uit van een gemiddelde groei van 50 procent voor de simulatieproducten en van 25 procent voor de testsystemen. Met de onderhoudscontracten en engineeringdiensten inbegrepen, komen we aan een groei van 15 tot 20 procent. We verwachten nu dat het eerder aan de bovenkant van die vork zal zijn”.

LMS had op een omzetverdubbeling gerekend in vijf jaar tijd. Vandeurzen denkt nu dat LMS dat in drie jaar zal doen. Het bedrijf bestudeert ook nog acquisities.

Vijf jaar groei Vandeurzen sprak op de LMS European Vehicle Conference in München, waar LMS zo’n 250 afgevaardigden van klanten uit de automobielindustrie bijeenbracht in het gedistingeerde Kempinski Hotel Airport München op de luchthaven. De Haasrodenaren hadden er zo’n 200 kamers gereserveerd.

“Wij hebben het geluk gehad dat we in 2007 de transformatie op gang hebben getrokken naar hybriede elektrische voertuigen, nieuwe aandrijvingsconcepten, energiemanagement en de integratie van slimme systemen”, zegt Vandeurzen.

Nieuwe modellen

“In essentie leven wij van nieuwe modellen. Gelukkig hebben onze klanten beseft dat ze ook in de crisis in nieuwe modellen moesten blijven investeren. Toen er extra budgetten vrijkwamen, boden wij oplossingen aan voor thema’s die bovenaan hun agenda stonden: nieuwe power trains, elektrische voertuigen, actieve veiligheid”.

“Volgens de projecties houdt de voertuigenindustrie dit investeringsniveau over de komende vijf jaar aan. Niemand durft zeggen of elektrische, hybriede of de nieuwe compacte motoren zullen winnen. De constructeurs zijn verplicht om ontwikkelingen simultaan te doen en geweldig in R&D te investeren. In China willen ze op topniveau concurrentieel zijn. Ze investeren massief. Bovendien zitten we in bijna alle nieuwe luchtvaartprogramma’s”, verklaart Vandeurzen de jongste groeispurt van LMS. (BL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content