Lingeriefabrikant Van de Velde schrapt 33 banen in Barcelona

03/10/13 om 11:16 - Bijgewerkt om 11:16

Bron: Trends

Lingeriefabrikant Van de Velde uit Schellebelle wil de organisatie rond zijn Spaans merk Andrés Sardà efficiënter maken door een aantal taken in België te centraliseren.

Lingeriefabrikant Van de Velde schrapt 33 banen in Barcelona

© ImageGlobe

Lingeriefabrikant Van de Velde uit Schellebelle wil de organisatie rond zijn Spaans merk Andrés Sardà efficiënter maken door een aantal taken in België te centraliseren. Daardoor zouden maximaal 33 werknemers in Barcelona getroffen worden.

Van de Velde wil Andrés Sardà competitiever maken en neemt een aantal maatregelen om de omzet te verhogen. Die zullen van toepassing zijn vanaf de collectie voorjaar 2014. 'Bovendien zal de collectie optimaler opgebouwd worden door enerzijds de complexiteit te verminderen en anderzijds meer te focussen op bepaalde styles, snitten en maten', meldt het bedrijf.

Geen extra banen in België

Al het creatieve werk zal in Barcelona blijven gebeuren en er blijft ook een Spaanse verkoopsploeg actief, benadrukt gedelegeerd bestuurder Herman Van de Velde. 'De zuiderse insteek moet blijven, maar de technische uitwerking verhuist naar België.'

Dat betekent dat Van de Velde in Spanje maar 10 à 20 werknemers meer zal overhouden. In België zal de operatie evenwel niet tot extra aanwervingen leiden.

Potentieel komt er niet uit

In 2008 betaalde Van de Velde 11 miljoen euro voor het merk en 3,6 miljoen euro voor het overkoepelende bedrijf Eurocorset. Eerder dit jaar maakte het bedrijf echter bekend een gedeeltelijke waardevermindering geboekt te hebben op de goodwill (2,5 miljoen euro) en merknaam (5,5 miljoen euro) van Andrés Sardà. Er werd onder meer verwezen naar de crisis in Zuid-Europa.

Herman Van de Velde geeft toe dat Andrés Sardà niet gebracht heeft wat er vijf jaar geleden van verwacht werd. 'Het blijft een merk met potentieel, maar het komt er voorlopig niet uit'. De topman benadrukt dat er sinds de overname al heel wat inspanningen geleverd werden, maar de omzet moet echter omhoog.

De prijspositionering werd al met 10 à 15 procent naar beneden bijgesteld en daar zijn de positieve resultaten al van te zien, stelt Van de Velde. De gedelegeerd bestuurder benadrukt dat er blijvend marketinginspanningen geleverd zullen worden voor het merk. (Belga/KVDA)

Lees meer over:

Onze partners