‘Lage rente remt Belfius Insurance niet af’

© belga
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

“Noch de lage rente noch de digitalisering zal een negatieve impact hebben op de resultaten van Belfius Insurance”. Dat zei CEO Eric Kleijnen op een Trends Lunch.

Belfius pakte vorige week uit met mooie resultaten. De nettowinst uit de commerciële franchise bedroeg 611 miljoen euro. Daarvan was 216 miljoen euro of 35 procent afkomstig van de verzekeringstak. Al drie jaar houdt de verzekeraar, in een moeilijke rente-omgeving, zijn resultaat stabiel. Voor een bedrijf dat vooral in levensverzekeringen werkt, is het behalen van 18 procent rendement op eigen vermogen een uitzonderlijke prestatie.

Intussen blijft de rente echter dalen, en verschillende levensverzekeraars happen naar lucht. De activa die ze kopen brengen steeds minder op, waardoor sommige het moeilijk kunnen krijgen om hun langetermijnverplichtingen na te komen. De Nationale Bank waarschuwde al voor problemen in de sector.

Volgens CEO Eric Kleijnen geldt dat scenario niet voor Belfius Insurance. Ten eerste omdat de activa en passiva van de maatschappij in evenwicht zijn, wat wil zeggen dat zowel het rendement als de looptijd van de beleggingen gelijk loopt met de verplichtingen tegenover de klanten. “Het rendement van onze activa ligt zeker nog tot 2032 hoger dan de verwachte uitbetalingen”, zegt Kleijnen.

Terwijl sommige levensverzekeraars met verlies werken, groeien de winstmarges van Belfius Insurance zelfs nog. “Wij hebben geen contracten in portefeuille die onbeperkt in de tijd bepaalde rendementen garanderen”, verklaart Kleijnen. “We werken met een beperking tot acht jaar, waarna klanten hun opbrengst krijgen of tegen de lagere marktrendementen hun contract kunnen voortzetten.”

Historische kans

Daarnaast maakt Belfius Insurance werk van de diversifiëring van zijn inkomsten. De verzekeraar investeert in bedrijven met een stabiele cashflow en dividendenstroom, zoals bedrijven die parkings of autostrades exploiteren. Ook wordt meer belegd in vastgoed en rusthuizen. Ten slotte zoekt de maatschappij nieuwe inkomstenbronnen door bijvoorbeeld projecten met een langetermijnhorizon te financieren, en door meer schadeverzekeringen te verkopen. “Vorig jaar groeiden we met 6,7 procent in schadeverzekeringen, terwijl de markt maar 1 procent vooruit ging”, aldus Kleijnen.

Ook in de digitalisering ziet de CEO van Belfius Insurance niet meteen een bedreiging. “Integendeel, het is een historische kans voor ons”, zegt Kleijnen. “De digitalisering zal een transformatie van de verzekeringssector veroorzaken, maar volledig in het voordeel van de klant. Verzekeringen zullen eenvoudiger, toegankelijker, begrijpelijker en individueler worden.”

Kleijnen geeft enkele voorbeelden. De aangifte en de afwikkeling van een auto-ongeval zullen door het gebruik van een app eenvoudig en in real time kunnen gebeuren. Verzekeringspolissen lezen zal niet meer nodig zijn; de inhoud ervan zal op een eenvoudige manier geduid worden via een filmpje op YouTube. En online zal de klant de stand van zijn dossier gemakkelijk kunnen volgen.

“De verzekeringsbedrijven zullen niet de staalsector van deze eeuw worden”, oordeelt Kleijnen. “De sector zal zich aanpassen door de klantenervaring en het gebruiksgemak te verbeteren.”

Kleijnen beklemtoonde ook nog eens dat Belfius heel sterk gelooft in het bank-verzekeraarmodel: “Enerzijds omdat banken, zeker in de huidige rente-omgeving, op zoek zijn naar recurrente commissie-inkomsten, en een verzekeringsbedrijf kan daarvoor zorgen. Anderzijds omdat de digitalisering het bank-verzekeren een nieuwe boost zal geven, precies omdat de digitalisering de integratie van bank- en verzekeringsprocessen toelaat”.

Tot hiertoe heeft enkel KBC het potentieel van het bank-verzekeren op de Belgische markt ten volle geëxploiteerd. “Wij zijn vastbesloten dezelfde weg op te gaan”, besluit Kleijnen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content