Kwartaalresultaten Delhaize beter dan verwacht

10/11/11 om 10:26 - Bijgewerkt om 10:26

Bron: Trends

Warenhuisketen Delhaize klokte in het derde kwartaal af met een omzet van 5,328 miljard euro en een nettowinst van 133 miljoen euro. De keten begint de resultaten te zien van een koerswijziging in de belangrijke Amerikaanse markt, maar kan er de inflatie niet volledig doorrekenen aan de consument.

Kwartaalresultaten Delhaize beter dan verwacht

© belga

Daarmee doet de keten het beter dan de verwachtingen van de analisten. Aan ongewijzigde wisselkoersen is er een globale omzetgroei van 6,6 procent. Zonder de overname van de Zuid-Europese Delta Maxi-keten die eind juli werd afgerond, zou de groei 3,4 procent bedragen. Aan huidige wisselkoersen is de omzet slechts met 0,4 procent toegenomen.

Omdat Delhaize ongeveer 3,5 miljard van haar 5,3 miljard euro omzet uit haar ketens in de VS haalt, weegt het het herstel van de euro tegenover de dollar op haar resultaten aan huidige wisselkoersen. Globaal daalde de brutomarge van 4,7 naar 4,5 procent in het derde kwartaal. Maar in België en in de VS zag het haar marge licht toenemen. Qua verwachtingen blijft de keten vaag, en vreest dat de onzekerheid op de verkoop zal blijven wegen.

VS
De omzetgroei met een vergelijkbaar aantal winkels is in de VS met 1,9 procent toegenomen. Al wordt die vooral toegeschreven aan het succes van de Bottom Dollar Food, een discount-keten, en inflatie. In de Verenigde Staten voerde Delhaize het afgelopen jaar een koerswijziging door onder de noemer 'New Game'-plan. Dat hield onder meer een betere beheersing van de kosten en investeringen in de omvorming van de Food Lion-winkels. Tegen eind 2012 moeten tegen de 800 winkels zijn vernieuwd. Bij de aankondiging van de resultaten liet topman Piere-Olivier Beckers weten dat de vernieuwde winkels veel beter presteerden dan de andere vestigingen in de ketens.

Verlies van 7 miljoen euro aan goederen na Orkaan Irene
Delhaize verwacht dat ze de stijgende inflatie niet volledig zullen kunnen doorrekenen aan de Amerikaanse consument doordat de keten met competitieve prijzen de concurrentie wil weerstaan. Op het einde van derde kwartaal zag Delhaize een terugval in de verkoop, door het dalende consumentenvertrouwen en de gestegen brandstofprijzen. Door de orkaan Irene moesten deze zomer meer dan 350 vestigingen van Food Lion tijdelijk hun deuren sluiten en keek Delhaize tegen een bijkomend verlies van 7 miljoen euro aan door goederen (zoals verse eetwaren) die onverkoopbaar waren geworden.

Zuid-Oost Europa en Azië
In Zuid-Oost Europa en Azië steeg de omzet tot 664 miljoen euro het afgelopen kwartaal, vooral door de overname van de Zuid-Europese Delta Maxi keten. Zonder die overname steeg de omzet van Delhaize er met 11 procent aan ongewijzigde wisselkoersen in die markten. In Griekenland wint Alfa-Beta aan marktaandeel ondanks de verslechterde economische toestand.

België
De omzet groeide in België slechts met 0,2 procent tot 1,198 miljard euro, vooral door een btw-transactie en nieuwe winkelopeningen. Bij een vergelijkbaar aantal winkels nam de omzet licht af met 0,4 procent. Delhaize wijt dit onder meer aan het slechte zomerweer. Consumenten grepen bij de keten veel meer naar het goedkope huismerk-segment dat ook sterke concurrentie ondervond van de hard-discounters zoals Aldi en Lidl. Delhaize kon haar marges optrekken, maar die groei werd grotendeels genekt door hogere brandstofprijzen en door de index die de personeelskosten deden stijgen.

Stijn Fockedey

Lees meer over:

Onze partners