Kirin koopt Braziliaanse brouwer

© belga

Het Japanse nummer twee, Kirin, is driftig op zoek naar internationale expansie. De brouwer betaalt een opmerkelijk entreeticket in de Braziliaanse biermarkt.

Kirin kocht de voorbije nacht Schincariol, het nummer twee in Brazilië. De overnameprijs bedraagt 3,95 miljard real (1,77 miljard euro). Kirin kocht de referentieaandeelhouder van Schincariol, en verwierf daarmee een controlebelang van 50,45 procent.

De Japanner, met 43 miljoen hectoliter in 2010 goed voor een negende plaats in het wereldpeloton, zit gekneld in eigen land. De Japanse biermarkt heeft veel weg van de Belgische. Een dalende markt, een vergrijzende bevolking. Innovaties moeten voor dynamiek zorgen.

Daarom is Kirin op zoek naar buitenlandse expansie. In 2015 moet dertig procent van de omzet en de bedrijfswinst uit het buitenland komen. In 2009 kocht Kirin Lion Nathan, het nummer één in Nieuw-Zeeland en twee in Australië. Vorig jaar kocht Kirin 15 procent van de aandelen van Fraser and Neave, een leidende Aziatische drankengroep. Bovendien controleert Kirin de marktleider (95 procent) op de Filipijnen, San Miguel.

En nu naar Brazilië

En nu komt daar een overname in Brazilië bij. Schincariol heeft 12 procent marktaandeel, op een markt waar AmBev (de dochter van Anheuser-Busch InBev) met 70,1 procent de toon zet. AmBev heeft ook de drie leidende merken Skol, Brahma en Antarctica.

Op basis van de nettowinst in 2010 waardeert Kirin de overname op 73 keer die nettowinst. Bijzonder hoog voor een marktaandeel van 12 procent. InBev betaalde in 2008 25 keer de nettowinst (van 2007) voor de overname van Anheuser-Busch. Maar die onderneming heeft 48,7 procent marktaandeel (einde 2010) en met een merk als Budweiser een internationaal icoon in huis. Op basis van de omzet is de vergelijking gunstiger. Kirin betaalt 1,4 keer de omzet van 2010. InBev betaalde 3,3 keer de omzet (in 2007) van Anheuser-Busch. En het recente bod van SABMiller op Foster’s waardeert de Australische marktleider op 4,7 keer de omzet.

De komst van Kirin in Brazilië is verrassend. Ook de naam van Heineken ging over de tong. Heineken is het nummer drie, met tien procent marktaandeel via de Mexicaanse dochter Femsa. Via de overname van Schincariol had zich een eventueel sterk duopolie in Brazilië kunnen vormen. Nu wordt het een strijd van één dominante speler tegen twee ver achterblijvende concurrenten.

Kirin heeft geen referentieaandeelhouder. Het zou een interessante overnameprooi zijn geweest voor Anheuser-Busch InBev, met belangrijke marktaandelen in Australië, de Filipijnen, Japan, en Nieuw-Zeeland. De overname in Brazilië maakt dat moeilijker, want AmBev zal om marktdominante redenen Schincariol wellicht niet kunnen hebben. En toch blijven er banden. In Japan brouwt en verkoopt Kirin het merk Budweiser.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content