Kinopolis heeft succesvol jaarhelft achter de rug

27/08/15 om 08:36 - Bijgewerkt om 14:41

Bron: Trends

Bioscoopgroep Kinepolis heeft in de eerste zes maanden van het jaar meer filmliefhebbers over de vloer gekregen, die ook nog eens meer uitgaven. Met meer winst tot gevolg.

Kinopolis heeft succesvol jaarhelft achter de rug

© BELGA

In het eerste semester steeg het aantal bezoekers met 11 procent tot 9,8 miljoen bezoekers, vooral dankzij de in 2014 overgenomen bioscopen in Spanje en Nederland. In België daalde het aantal bezoekers, als gevolg van een gebrek aan lokale topfilms, met 2,8 procent tot 4,1 miljoen bezoekers.

Stijging omzet

"De omzet steeg dankzij de acquisitie van nieuwe complexen in Spanje en Nederland. In Frankrijk en België hadden we het wat moeilijker om het goede filmaanbod in deze periode vorig jaar te evenaren", zei CEO Eddy Duquenne donderdag bij de toelichting van de halfjaarcijfers. Ondaks minder bezoekers steeg ook de Belgische omzet (1,3 procent).

De groepsomzet steeg 13,1 procent tot 130,2 miljoen euro en ook de verkoop per bezoeker ging vooruit. Dit alles resulteerde in een winst over de eerste zes maanden van 14,4 miljoen euro: een toename met 10,7 procent. "Een zeer goed eerste semester", aldus het bedrijf.

De andere winstmaatstaven namen meer toe dan die +10,7 procent omdat het bedrijf in het eerste semester een langlopende obligatie van 97 miljoen euro plaatste voor toekomstige projecten. "We hebben reeds de lasten, maar nog niet de lusten", aldus de CEO.

Expansie blijft prioriteit

Eddy Duquenne noemde de expansie van de groep een prioriteit die blijft. Zo heeft Kinepolis meerdere nieuwbouwprojecten op stapel staan in Nederland (oa. Utrecht) en in de regio van Parijs. Er zijn ook andere projecten, maar meer wou het bedrijf daarover niet kwijt.

Bovendien kondigde de groep na afloop van het eerste halfjaar, in juli, de principiële overname aan van de 13 Utopolis-cinema's in België (4), Luxemburg (3, een nieuwe markt), Nederland (5) en Frankrijk (1) en van een cinema nabij Lyon. Voorts blijft Kinepolis inzetten op zaken als klantenkennis (directe marketing), actieve programmatie aangepast aan het bezoekerspubliek van elk cinemacomplex, nieuwe concepten qua versnaperingen of zones met meer comfortabele zitjes. "Een bioscoop runnen zoals wij dit doen, is millimeterbusiness." Hiermee wil het bedrijf blijven groeien in "een op de lange termijn dalende West-Europese markt", klonk het.

Kinepolis telt momenteel 35 complexen (408 schermen) in België (12), Frankrijk, Spanje, Nederland, Polen en Zwitserland.

(Belga/NS)

Lees meer over:

Onze partners