Keytrade zet in op groter marktaandeel

Thierry Ternier en Olivier Debehogne © Pat Verbruggen
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Ooit was Keytrade een pionier in het onlinebankieren en -beleggen, nu zijn zowat alle banken die weg ingeslagen. Door fors te investeren in marketing en technologie wil de bank zich opnieuw meer differentiëren.

“In tegenstelling tot onze oprichting zestien jaar geleden zijn we niet langer een broker, maar een complete onlinebank”, zeggen Thierry Ternier en Olivier Debehogne, respectievelijk CEO en directeur sales & marketing van Keytrade. “We willen uitgroeien tot de hoofdbank van onze klanten.”

De basisfilosofie van Keytrade is al die jaren onveranderd gebleven: de bank richt zich tot mensen die zelf hun financiën willen beheren. “Wij positioneren ons almaar meer als een financiële provider, die faciliterend optreedt en tools aanbiedt zodat de toegankelijkheid tot financiële producten voor onze klanten optimaal is.”

Daarbij wordt veel aandacht besteed aan de zoektocht naar de beste gebruikservaring. Dat gaat gepaard met forse investeringen in de website, in ondersteuning via het contactcenter, en in de organisatie van webinars. Ook de investeringen in productontwikkeling en marketing blijven heel belangrijk. Zo liepen de marketinginspanningen van Keytrade vorig jaar op tot 6 miljoen euro, tegen 4 miljoen euro een jaar eerder. “Naambekendheid is in onze sector nu eenmaal heel belangrijk”, aldus Ternier.

Die investeringen duwen de kosten omhoog, maar ze leveren wel commerciële resultaten op: “Vorig jaar konden we 18.000 nieuwe bankrelaties aanknopen en dit jaar gaan we de kaap van de 200.000 klanten nemen.”

“Het is het uitgelezen moment om klanten aan te trekken en ons marktaandeel te verhogen”, zegt Debehogne. “Nu het online- en mobiel bankieren echt doorbreekt bij het grote publiek, kunnen we de vruchten plukken van ons jarenlange pionierswerk. De volgende drie jaar worden heel belangrijk. We willen commercieel en technologisch stappen zetten waardoor we ons als gefocuste onlinebank opnieuw meer kunnen differentiëren.”

Lees het bedrijfsprofiel van Keytrade deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content