Kerst 2012 zorgt voor recordimport Canadese kreeft

© Reuters
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Uit Halifax komt een winstgevende business aangevlogen.

Crisis of niet, wij eten deze kerst meer verse Canadese kreeft dan ooit. Zaventem behandelt het gros van de Europese import van de levende exemplaren. Uit Halifax komt een winstgevende business aangevlogen.

Op 19 december steeg de eerste volle Boeing 747 van Korean Airways op met 110 ton aan boord met de kreeft die vandaag of morgen wordt gereserveerd. Op tweede kerstdag volgt een tweede vlucht. Drie TNT-vliegtuigen van hetzelfde type en twee Boeing 767’s van Cargojet vangen de piekmomenten op.

In december 2012 wordt liefst 480 ton kreeften vervoerd naar Brussel. Dat zijn ongeveer 400.000 levende kreeften. Dat is 180 ton meer dan in de kerstperiode vorig jaar.

“Normaal blijft de vrij stabiel,” zegt Frank Van Gelder van de hierin gespecialiseerde expediteur Adelantex. “Dit jaar kennen we over het hele jaar een ongekende stijging met 400 ton. De mensen willen weer feestvieren, zoveel is duidelijk.”

Het gros van de 3500 ton levende Canadese kreeften voor Europa passeert via Zaventem. “Brussels Airport is de Europese kreeftenhub,” zegt Johan Leunen, cargo marketing manager van de luchthaven. “Kreeft is bij uitstek een bederfelijk goed. Het geheim van ons succes is de efficiënte afhandeling, ook administratief door het Voedselagentschap. En het feit dat Zaventem zelfs in de piekuren nooit meer dan twee uur rijden van de verste klant in ligt.”

Lobster Fish uit Deerlijk is een grootdistributeur van schaal- en schelpdieren. De 15 miljoen euro omzet komt voor 35 procent van 350 ton levende kreeften, een vierde van de Belgische import. “Tijdens de feestdagen vergeten de Vlamingen de crisis even met een luxemoment,” zegt topman Christof Malysse.

België was in 2011 met 1,2 miljoen kilo de grootste importeur van levende Canadese kreeften, na de VS (20 miljoen kilo). Het luchtvervoer van een kilo levende kreeften naar ons land kost 2,15 euro, ruim vier keer meer dan het zeevervoer van een bevroren kreeft. “Belgen zijn cruciaal voor de levende Canadese kreeft. Zij zijn de meeste gesofisticeerde consumenten op de planeet,” vindt Douglas McRae, president van Gateway Facilities ULC, dat het kreeftentransport behandelt in Halifax.”

Zij eisen het beste. Dat kunnen we enkel garanderen als de kreeften groot genoeg zijn, en ook in de beste vervoersomstandigheden en zo snel mogelijk bij de klant komen. Deze business is een kwestie van uren.”

Jerry Field is een kreeftenvisser in Parsborro, aan de noordelijke Baai van Fundy. Hij vist al sinds midden oktober. “De prijs is met 8 euro verkoopprijs dan wel historisch laag, maar de vangst is geweldig,” getuigt hij. “Door de klimaatverandering zijn de roofdieren die babykreeft eten, zoals de hondshaai en de kabeljauw, verdwenen.”

Geoff Irvine, executive director van de sectororganisatie Canadian Lobster. “De productie stijgt. Zolang de Belgen niet massaal overschakelen naar andere feestmaaltijden, blijft de export verzekerd. De kalkoen is onze grootste concurrent.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content