KBC start de uitrol van Bamboo-kantoren in Brussel

© KBC
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

KBC Brussels opent dit jaar drie Bamboo-agentschappen, waar digitale technologie en persoonlijk advies hand in hand gaan. Tegen 2020 zouden er 30 zulke kantoren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moeten zijn.

In Vlaanderen heeft KBC een dertigtal vestigingen omgevormd tot Bamboo-kantoren. Die hebben geen loketten en werken zo veel mogelijk cash- en papierloos. In de automatenruimte zijn er staande ‘express desks’, waar medewerkers de klanten verwelkomen en courante vragen beantwoorden. In het kantoor zelf zijn er enkel onthaal- en adviesruimtes. KBC ziet Bamboo als ‘het bankagentschap van de toekomst’. Het grootste en bekendste Bamboo-kantoor bevindt zich aan de Kouter in Gent.

Nu start KBC ook met de uitrol van dat concept in Brussel. Het eerste Bamboo-kantoor ging open in Evere, en tegen eind dit jaar moeten er nog twee bij komen (Fort-Jaco en Merode). Daarmee komt de transformatie van het net van KBC Brussels in een tweede fase. De voorbije jaren werden de agentschappen gemoderniseerd. Vanaf nu start de omvorming tot Bamboo-kantoren.

“KBC Brussels telt nu 38 bank- en 9 verzekeringsagentschappen”, zegt Tomas Meyers, pr- en communicatiemanager van KBC Brussels. “De bedoeling is dat het net tegen eind 2020 maximaal wordt omgevormd tot naar schatting 30 Bamboo-kantoren. Die kantoren zullen groter en beter bereikbaar zijn dan in het verleden, en er zullen ook meer specialisten aanwezig zijn.”

Het kantoor aan de Vrijetijdslaan in Evere is daarvan een goed voorbeeld. Het vervangt de oude kantoren van Helmet-Schaarbeek en Evere-Haren, en telt een achttal vaste medewerkers.

40.000 nieuwe klanten

In het verleden had KBC geen echte strategie voor Brussel. De groep was er aanwezig met zijn Vlaamse en Waalse tak, maar die werkten niet echt samen. In 2015 werd KBC Brussels opgericht als aparte entiteit. Het doel was 40.000 nieuwe klanten aan te trekken tegen 2020, boven op de bestaande 160.000. “We zijn goed op weg om die commerciële groei te realiseren”, zegt Meyers. “We moesten met 8000 nieuwe klanten per jaar groeien en we liggen een jaar voor op schema.”

Meer dan drie kwart van de klanten van KBC Brussels zijn Franstalig, de rest zijn Vlamingen. Er is ook een belangrijk cliënteel van expats, dat KBC Brussels wil uitbreiden. Daarom heeft de bank zijn hoofdkantoor in de Europese wijk gevestigd. Het vernieuwde kantoor in Evere wil tevens als bruggenhoofd fungeren voor internationale medewerkers van de NAVO.

KBC denkt ook na over de oprichting van een flagshipstore in Brussel. Daarover zou volgend jaar een beslissing worden genomen. Niet toevallig verhuist CBC Banque, de Waalse bank van KBC, zijn hoofdkantoor in 2018 naar Namen, en komen er enkele panden vrij op de Brusselse Grote Markt. Maar of de flagshipstore daar zal openen, is nog geen uitgemaakte zaak, beklemtoont Meyers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content