KBC presteert fors beter dan verwacht in tweede kwartaal

© Belga

KBC heeft tijdens het tweede kwartaal fors beter gepresteerd dan verwacht. De nettowinst kwam uit op 666 miljoen euro, waar analisten gepolst door Bloomberg gerekend hadden op gemiddeld 567 miljoen euro.

De totale opbrengsten kwamen uit op 2,01 miljard euro, waar de analistenverwachtingen op 1,84 miljard euro lagen. Dat blijkt uit de halfjaarresultaten die de Belgische bank-verzekeraar bekendmaakte.

“Zowel de bank- als de verzekeringsfranchises in de kernmarkten en de kernactiviteiten leverden een sterk resultaat op”, klinkt het. KBC verleende opnieuw meer kredieten in België (+1 pct), Tsjechië (+2 pct), Slovakije (+3 pct) en Bulgarije (+2 pct) en de klantendeposito’s stegen verder in alle landen waar de bank-verzekeraar aanwezig is: België (+2 pct), Tsjechië (+1 pct), Hongarije (+4 pct), Slovakije (+3 pct), Bulgarije (+3 pct) en Ierland (+7 pct).

Heel sterk kwartaal

Op een persconferentie benadrukte een trotse topman Johan Thijs herhaaldelijk dat de groep een heel sterk kwartaal achter de rug heeft. “Onze machine heeft gedraaid op al zijn cilinders”, omschreef hij het. “De cijfers bevestigen dat KBC een sterke positie opbouwt en dat we steeds meer vertrouwen krijgen van klanten.” Het bedrijf functioneert volgens Thijs ook heel efficiënt, met kosten die “goed onder controle” zijn. “We zijn terug waar we moeten zijn”, besluit Thijs.

KBC kondigde onlangs in Slovakije voor het eerst weer een overname aan, na een periode van desinvesteringen in het kader van een herstelplan dat met de Europese Commissie werd afgesproken. Thijs gaf tijdens een persconferentie aan dat het bedrijf in het recente verleden naar nog andere dossiers heeft gekeken, maar dat er geen gevolg aan gegeven werd omdat “ze niet voldeden aan onze eisen”. KBC legt de lat voor overnames hoog: ze worden enkel overwogen “als het bijdraagt aan het rendement van de groep”.

Thijs benadrukte ook dat het management van de groep niet op zijn lauweren zal rusten nu de cijfers zo goed zijn. “Het hele team zal er alles aan doen om dat niet te laten gebeuren.”

“Licht in donkere Ierse tunnel”

Thijs had tijdens de persconferentie ook goed nieuws over KBC Bank Ireland. De Ierse dochter van de bank kwam enkele jaren geleden door de vastgoedcrisis in nauwe schoentjes geraakt. De topman ziet “licht in de donkere Ierse tunnel.”

KBC Bank Ireland boekte in het tweede kwartaal 2 miljoen euro winst. “Daar zitten een aantal eenmalige effecten in, maar we zien ook dat de kwaliteit van de productie begint te verbeteren”, aldus Thijs. De Ierse KBC-retailbank zag de klantendeposito’s bovendien met 26 procent op jaarbasis aandikken tot 3,8 miljard euro en de bank opende dit jaar al 31.500 nieuwe klantenrekeningen.

Thijs verklaart het Ierse succes aan de hand van twee factoren. “Ten eerste hebben we een aantal campagnes gedaan, waaronder een bijzonder succesvolle in het tweede kwartaal. En ten tweede is de groei gedreven door onze reputatie. We zijn verkozen tot bank met de beste reputatie in Ierland”, legde hij uit. “We zien dat klanten blijven instromen.”

Gevraagd naar de toekomstplannen van KBC in Ierland, waar de groep werk geeft aan meer dan 1.000 mensen, zei de topman dat het in de eerste plaats de bedoeling is om de bank volgend jaar weer rendabel te krijgen. “We bevestigen vandaag die verwachting. Pas als de bank weer rendabel is, zullen we onze positie opnieuw bekijken.”

De eerste mogelijkheid is dan dat KBC zijn Ierse dochter uitbouwt tot bankverzekeringsgroep, want nu verkoopt KBC Bank Ireland enkel verzekeringen via andere bedrijven. In het tweede scenario vindt KBC geen verzekeraar om over te nemen en bouwt ze de bank dan maar uit tot volwaardige retailbank. “Daar zijn we al volop mee bezig”, legde Thijs uit. “Tot twee jaar geleden waren we enkel een leningenbank, nu bieden we onder meer ook zichtrekeningen en kredietkaarten aan. We kunnen dat voortzetten.” De derde optie is een verkoop, maar dan enkel als de voorgaande twee opties niet mogelijk zijn. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content