KBC mikt op de vermogende Belg

© belga

KBC Groep gaat in 2011 en 2012 zijn kantorennet hervormen. Voor klanten met een vermogen vanaf 250.000 euro komt er met KBC Premium Banking een verhoogde dienstverlening. Ook KBC Private Banking wil fors groeien.

Na een jaar voorbereidend werk start de KBC-groep op 1 maart 2011 met het Net 3.0-programma dat tot doel heeft de dienstverlening fors te verbeteren. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor het uitgebreide netwerk van 681 bemande bankkantoren en 500 verzekeringsagentschappen. KBC kiest voor een verdere segmentering van zijn clientèle. Drie doelgroepen worden voortaan in één distributienetwerk bediend: particulieren, vermogenden (premium-klanten) en ondernemers.

De meest in het oog springende vernieuwing is het tussensegment dat KBC creëert: KBC Premium Banking, dat bestemd is voor klanten met een roerend vermogen tussen 250.000 en 1 miljoen euro. Dat zijn er momenteel ongeveer 70.000, weet KBC. In totaal vertegenwoordigen ze een vermogen van meer dan 30 miljard euro. Zij kunnen vanaf maart 2011 rekenen op gepersonaliseerd vermogensbeheer en advies op maat in 166 KBC-kantoren.

Ook in private banking (vermogens boven een miljoen euro) voert KBC een groeistrategie. Via 19 gespecialiseerde kantoren beheert KBC Private Banking momenteel 21 miljard euro vermogen. Er is sprake van 20.000 individuele portefeuilles voor ongeveer 11.000 relaties. KBC Private Banking is vooral aanwezig in Vlaanderen.

Om zijn positie op de Brusselse markt te verbeteren, komt er een 20ste kantoor bij in de hoofdstad. En in 2011 wil KBC tevens een ‘wealth management kantoor’ opstarten, specifiek voor vermogens hoger dan 5 miljoen euro. “Wij zijn de marktleider voor vermogens tussen 1 en 10 miljoen euro en die positie willen we versterken. In het segment boven 10 miljoen euro mikken we op gestage groei”, zegt Johan Thijs, CEO van KBC België.

In verzekeringen houdt KBC vast aan zijn 500 agentschappen met minimum 4 personeelsleden. Verzekeringsagenten en bankkantoren blijven ook nauw samenwerken. “Het bank-verzekeringsmodel wordt zeker niet begraven. Integendeel, uit de resultaten zien wij dat het vruchten afwerpt”, aldus Thijs, “Eén op de twee KBC-klanten heeft zowel bank- als verzekeringsproducten.”

PC

Lees meer over de strategische plannen van KBC op de Belgische markt in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content