KBC en Mpulse beste innovators in financiële sector

02/02/12 om 18:01 - Bijgewerkt om 18:01

Bron: Trends

KBC Mobile Banking en Digicash, een product van het Luxemburgse bedrijf Mpulse, winnen de Accenture-innovatieprijzen voor de financiële sector. Telkens gaat het om mobiele betaaloplossingen.

KBC en Mpulse beste innovators in financiële sector

© belga

Accenture reikt voor het eerst in België en Luxemburg onderscheidingen uit voor baanbrekende innovaties in de financiële sector. In andere landen heeft deze prijsuitreiking al een langere traditie.

De juryprijs gaat naar Digicash, een product van de Luxemburgse onderneming Mpulse, die een gebruiksvriendelijke mobiele betaaloplossing wil zijn voor consumenten en handelaars.

Digicash werkt via een app die je op je iPhone installeert en die je toelaat betalingen te verrichten via het scannen van QR-codes op facturen en rekeningen, of door een identificatienummer in te tikken dat beveiligd wordt door een pincode.

Digicash wordt binnenkort gelanceerd in Luxemburg, in samenwerking met een aantal handelaars en banken, en met de financiële steun van de Luxemburgse overheid. Vanaf volgend jaar wil Mpulse met het product naar België en Frankrijk trekken.

De publieksprijs gaat naar KBC Mobile Banking, dat klanten in realtime toegang geeft tot zijn rekeningen en de mogelijkheid biedt om zeer snel geld over te maken naar rekeningen van anderen, ook niet-KBC klanten. De toepassing laat ook toe om geld over te maken van de ene smartphone naar de andere.

"Sinds de lancering is de app al 72.000 keer gedownload", vertelt Dirk Cuypers van KBC. Momenteel worden op deze manier al meer dan 100.000 betalingen per maand uitgevoerd en daarvan zijn 2% transacties tussen mobiele toestellen. KBC hoopt via de app nieuwe klanten te lokken die hun smartphone als een handig mobiel betaalmiddel zien.

De winnaars werden geselecteerd uit 98 ingediende dossiers. Uit deze massa blijkt dat innovatie in de financiële sector vooral langs drie grote lijnen loopt: het vergemakkelijken van het leven van de klant, technologie als middel om dat gebruiksgemak te realiseren en de creatie van ideeplatformen waardoor medewerkers gemakkelijker hun ideeën of plannen kwijt kunnen. (P.C.)

Lees meer over:

Onze partners