Katoen Natie vecht concessies op linkeroever aan "in kader van havenboeteverhaal"

08/01/16 om 15:31 - Bijgewerkt om 15:31

Bron: Belga

(Belga) Verschillende bedrijven van Katoen Natie vragen de Raad van State om de vernietiging van beslissingen van het Havenbedrijf Antwerpen om concessies van PSA Antwerp en Antwerp Gateway aan het Deurganckdok over te dragen aan MPET, de samenwerking van PSA en MSC. Eerst moeten de havenboetes betaald worden, meent Fernand Huts.

Katoen Natie vecht concessies op linkeroever aan "in kader van havenboeteverhaal"

Katoen Natie vecht concessies op linkeroever aan "in kader van havenboeteverhaal" © BELGA

MSC behandelt momenteel in het Delwaidedok op de rechteroever nog containers, maar door groeiplannen werd besloten om de Schelde over te steken naar het nog deels lege Deurganckdok. Om die volop lopende verhuis mogelijk te maken paste het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen - sinds enkele dagen officieel 'Havenbedrijf Antwerpen' - in 2014 de huidige concessies langs het Deurganckdok aan. De westelijke kade werd van PSA Antwerp overgedragen aan PSA DGD, met mogelijkheid tot een subconcessie voor MPET, een samenwerkingsverband van MSC en PSA. De oostzijde van het Deurganckdok was deels onbenut in gebruik door Antwerp Gateway. Het Havenbedrijf besliste om dat deel eveneens over te dragen aan MPET, dit voor een verlengbare termijn van zeven jaar. Tegen die beslissingen tekenden de Katoen Natiebedrijven in juli 2014 protest aan bij de Raad van State. "De kwestie bouwt voort op de procedure in verband met de havenboetes. We denken dat Antwerp Gateway en PSA die moesten betalen, alvorens de concessies gewijzigd mochten worden", verklaart Fernand Huts. De zaak wordt op 12 januari behandeld. Een uitspraak volgt mogelijk enkele maanden later. Het Havenbedrijf Antwerpen wacht de uitspraak af alvorens te reageren. (Belga)

Onze partners