Juridische clash rond Belgische sjoemeldiesels barst los

29/02/16 om 16:06 - Bijgewerkt om 16:06

Bron: Belga

(Belga) De Duitse autobouwer Volkswagen weigert een minnelijke schikking met een Belgische kmo die zijn dieselwagens met sjoemelsoftware niet verkocht krijgt voor een deftige prijs. Dat zegt de advocaat van de kmo, Geert Lenssens, na een verzoeningszitting vanmorgen. Hij ziet geen andere mogelijkheid dan VW te dagvaarden.

Juridische clash rond Belgische sjoemeldiesels barst los

Juridische clash rond Belgische sjoemeldiesels barst los © BELGA

Er zijn twee testcases opgestart tegen de autobouwer, die vorig jaar toegaf te hebben gesjoemeld met software in wagens om de uitstoot in een testomgeving te beïnvloeden. De zaak namens consumenten start op 16 maart, maar maandag stond al een kmo voor de rechter. Dat bedrijf stelde bij de vernieuwing van zijn wagenpark vast dat 20 sjoemeldiesels niet meer aan een correcte prijs verkocht raken. "We vroegen Volkswagen om ofwel de auto's terug te nemen en de aankoopprijs uit te betalen, ofwel een herstelling uit te voeren. Maar in dat laatste geval moeten ze wel uitleggen welke gevolgen dat teweegbrengt voor het vermogen en verbruik van de wagens en eisen we een schadevergoeding", legt Lenssens uit. Maar VW weigerde maandag dus een minnelijke schikking te treffen. "Dat is opmerkelijk, want een stijlbreuk met wat VW eerder verkondigde en wat het bedrijf in de VS doet. Daar streven ze duidelijk een minnelijke schikking na", aldus de advocaat. "In Europa, waar nog verschillende wetgevingen per land bestaan, lijken ze een verdeel-en-heersstrategie toe te passen." Volgens Lenssens heeft een rechtszaak nochtans zeker kans op slagen. "De fout van VW staat vast, dat blijkt uit hun eigen bekentenis. We spreken dus nog enkel over het bepalen van de schade en het verband met de fout." Lenssens ziet er een teken in dat de Belgische wet rond class action-zaken (groepsvorderingen) uit 2014 tekortschiet. "Men zou die wet nog kunnen verbeteren, bijvoorbeeld door individuele burgers, groepen of zelfs de overheid de mogelijkheid te geven een vordering in te stellen. Dat gebeurt onder meer al in Zweden. In ons land kan in de praktijk enkel Test-Aankoop een class action starten, wat toch wat veel gewicht op hun schouders legt." De advocaat van VW in de zaak was niet meteen beschikbaar voor commentaar, maar reageerde wel al op de website van De Tijd. "Mijn cliënt meent dat de tegenpartij geen schade heeft geleden en er dus geen reden tot verzoening is", was het enige dat hij aan de zakenkrant kwijt wilde. (Belga)

Onze partners