Jo Cornu: ‘Treinsporen GEN verdubbelen waar er veel stations zijn’

Jo Cornu, CEO van de NMBS © Belga

NMBS-topman Jo Cornu pleit voor een verdubbeling naar vier sporen op het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel ‘op die plaatsen waar er veel stations zijn’, om zo te vermijden dat de IC-treinen opgehouden worden

De ontdubbeling naar vier sporen van de lijnen 124 en 161 aan de Waalse kant van het GEN (Gewestelijk Expres Net) zorgde vorige week heel wat stof oplaaien. Nadat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) had laten weten dat die ontdubbeling niet langer prioritair was, klonk het later dat haar woorden fout geïnterpreteerd waren. Het dossier komt weldra op de regeringstafel.

“Ik ben voor een uitbreiding naar vier sporen, maar wil niet – zoals in het verleden – aan de mensen slechts beloven dat hun kinderen en kleinkinderen een performante dienst zullen krijgen”, zei spoorbaas Cornu dinsdag in een reactie op Bel RTL. “Ik wil het spoor aantrekkelijker maken voor de klanten.”

Naast ruimere parkeermogelijkheden denkt Cornu ook aan een verhoging van de capaciteit van de flessenhals die de Brusselse Noord-Zuidas al jaren is. Cornu denkt dat dit met name mogelijk is via automatisch rijdende treinen.

De spoorbaas herhaalde tot slot dat het gebrek aan middelen voor het GEN geen nieuwe ontdekking is. Infrabel heeft dat probleem in 2014 al aangekaart, aldus Cornu. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content