Jean-Pierre Clamadieu (CEO Solvay): 'Politici gaan te licht over hoge elektriciteitskosten'

17/01/13 om 10:49 - Bijgewerkt om 10:49

Bron: Trends

Solvay viert dit jaar zijn 150ste verjaardag en viert dat met een nieuw logo en een nieuwe structuur. CEO Jean-Pierre Clamadieu duidt in een interview met Trends zijn strategie.

Jean-Pierre Clamadieu (CEO Solvay): 'Politici gaan te licht over hoge elektriciteitskosten'

Solvay viert dit jaar zijn 150ste verjaardag en viert dat met een nieuw logo en een nieuwe structuur. CEO Jean-Pierre Clamadieu duidt in een interview met Trends zijn strategie.

Toen Jean-Pierre Clamadieu in mei de leiding van Solvay in handen kreeg, zette hij meteen de turbo aan om de integratie van Rhodia zo snel mogelijk door te voeren en lijn te krijgen in het kluwen van activiteiten in de groep. "De overname van Rhodia heeft de groep Solvay totaal veranderd", benadrukt Clamadieu. "Sinds de fusie hebben we een zeer groot aantal verschillende metiers, en die moeten dichter bij de werkvloer worden gestuurd. Om de bazen van die businessunits de ruimte te geven hun strategie uit te voeren, schakelen we over naar een zeer gedecentraliseerde organisatie. Tegelijk voeren we platformen in voor gedeelde diensten, zoals boekhouding en loonafhandeling. Het nieuwe Solvay telt 17 businessunits die voor de presentatie van de resultaten worden gegroepeerd in vijf divisies: consumer chemicals (voor massaconsumptiegoederen als shampoo en detergenten), advanced materials (speciale polymeren en chemicaliën, zeldzame aardmetalen), performance chemicals (bijvoorbeeld natriumcarbonaat en biochemicaliën), functional polymers (pvc, polyamide,...) en corporate business & services."

Laat de nieuwe structuur u toe gemakkelijker problematische activiteiten af te stoten?

Clamadieu: "Het laat bewegingen in onze portefeuille toe, in beide richtingen. Dat maakt deel uit van het leven van een industriële groep. Neem pvc. In Europa hebben we een goede positie vergeleken met onze concurrenten, maar er is overcapaciteit. We werken aan scenario's om onze positie te versterken en bij te dragen tot de herstructurering van de pvc-markt in Europa."

Zijn de Belgische pvc-fabrieken nog altijd de minst competitieve?

Clamadieu: "Die hebben de hoogste elektriciteitskosten in de groep Solvay in Europa. En dat is een reden tot bezorgdheid."

Is Solvay nu te Europees?

Clamadieu: "Dat is nu eenmaal zo gegroeid. We realiseren nog altijd 40 procent van onze omzet in Europa. We halen ook 40 procent in Azië en Latijns-Amerika. Onze inspanningen voor nieuwe capaciteit zullen gericht zijn op die groeiregio's. Onze Europese fabrieken blijven de Europese markt bedienen. Maar door de verschillen in de elektriciteitskosten zullen we voorrang geven aan onze meest winstgevende sites in Europa. Op middellange en lange termijn kan dat alleen maar negatief zijn voor onze sites in Frankrijk en België. Ik dreig niet dat we hier morgen weg zijn, want dat zou niet pragmatisch zijn, maar ik wil wel zorgen voor een bewustwording. Het verbaast me dat onze politici zo licht over dit probleem gaan. Meer nog dan de evolutie van de loonkosten zijn de energiekosten een sleutelelement voor Solvay."

U bent ambitieus en hebt Belgische referentieaandeelhouders, net als AB InBev, het nummer 1 in de biersector. Droomt u ervan het AB InBev van de chemie te worden?

Clamadieu: "Neen. De biersector is een andere wereld. Chemie is nog zeer sterk gediversifieerd en zal nooit zo geconcentreerd zijn. AB InBev heeft bovendien een beetje afstand genomen van België. Onze Belgische verankering is heel stevig. We willen meer en meer mondiaal werken, maar we kunnen evengoed in China slagen als bedrijf met een Europese cultuur. Ik ben niet geobsedeerd door de omvang of de rangschikking, wel door het vermogen onze toekomst uit te bouwen. Solvay heeft nu een aanzienlijke manoeuvreerruimte, maar we moeten ze goed gebruiken."

Bert Lauwers/Sandrine Vandendooren

Het volledige interview met Jean-Pierre Clamadieu leest u deze week in Trends.

Lees meer over:

Onze partners