Jean-Pierre Clamadieu (CEO Rhodia): “We zullen niet overal Solvay heten”

© belga

Zonder ongelukken is de overname van het Franse chemiebedrijf Rhodia door Solvay deze zomer een feit. Rhodia-baas Jean-Pierre Clamadieu, die midden 2013 CEO wordt van de nieuwe groep, licht al een tip van de sluier op.

Het overnamebod van Solvay op Rhodia werd twee maanden geleden met zoveel aplomb aangekondigd, dat je haast zou vergeten dat het nog altijd moet starten. Ten laatste midden deze maand is het zover. En hoewel contractueel is overeengekomen dat ook de nieuwe groep Solvay zal heten, ziet Clamadieu er geen graten in om nog met de naam Rhodia uit te pakken.

Clamadieu: “We gaan land per land en markt per markt een analyse maken en uitzoeken waar het zinvol is om de naam Rhodia verder te gebruiken. Een voor de hand liggend voorbeeld is Brazilië. Daar heeft de naam een heel sterk imago en een heel grote waarde. Het zou een slechte businessbeslissing zijn om Rhodia er in de vergeetput te stoppen.”

Waarom niet Solvay-Rhodia als naam nemen? Clamadieu: “Tijdens de discussie over het bod werd geconcludeerd dat Solvay de naam van de nieuwe groep zou zijn. Toen ik sprak met het management en de aandeelhouders van Solvay kreeg ik te horen dat het niet alleen de naam is van een bedrijf, maar ook van een familie. Dat is een heel sterke reden om Solvay als naam te behouden.”

En in Frankrijk?

Clamadieu: “Mijn buikgevoel zegt dat we willen dat Solvay een bekende naam wordt in Frankrijk. Solvay heeft ook aangekondigd dat het een notering op de Parijse beurs overweegt (CEO Jourquin wil daarbij absoluut een zitje in de steraandelenindex CAC40, nvdr). Solvay willen we opvoeren als naam voor de nieuwe leider in de Franse chemische industrie, met het hoogste aantal werknemers (6850, wat Frankrijk ook het land maakt met veruit het grootste aantal werknemers van de nieuwe groep, nvdr).”

Kunt u iets meer kwijt over de verhoopte synergie?

Clamadieu: “De reden voor deze transactie is niet synergie, maar bouwen aan een sterker bedrijf met een omzet van 14 miljard euro en de middelen om agressief te groeien. Onze activiteiten overlappen elkaar nauwelijks. Azië is een uitstekend voorbeeld van die complementariteit. Zo staan we met Rhodia heel sterk in China, waar Solvay maar een beetje vertegenwoordigd is. We zijn allebei goed vertegenwoordigd in Zuid-Korea, terwijl Solvay dan weer sterk staat in Zuidoost-Azië.”

“We verwachten wel 250 miljoen euro uit synergie te halen in de komende drie jaar, waarvan twee derde via grondstoffen en energie. We kopen bijvoorbeeld beide aanzienlijke hoeveelheden energie. Door samen aan te kopen zouden we 160 à 170 miljoen euro moeten kunnen besparen.”

Het belang van Azië in de omzet van de nieuwe groep zal stijgen?

Clamadieu: “O ja. Als je kijkt naar de dynamiek van de chemische markt wereldwijd is het duidelijk dat Asia Pacific (Oost- en Zuidoost-Azië en Oceanië, nvdr) de regio is waarin de vraag aanzienlijk moet toenemen. De positie van Rhodia in China en Korea en Solvay’s positie in Zuidoost-Azië biedt ons een ideaal groeiplatform.”

Be.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content