Jan Callewaert (Option): 'Vanaf vandaag drukken we op het gaspedaal'

10/03/16 om 16:35 - Bijgewerkt om 17:20

Het Leuvense Option reorganiseert zich in vier bedrijfstakken die elk ten minste hun eigen kosten moeten dekken. Het gaat om engineeringdiensten, oplossingen voor slimme verlichting, de connected car en de CloudGate-oplossingen. Frank Deschuytere is vertrokken als CEO. Jan Callewaert leidt opnieuw het bedrijf.

Jan Callewaert (Option): 'Vanaf vandaag drukken we op het gaspedaal'

JAN CALLEWAERT "Voor de CloudGate-afdeling zoeken we een industriële partner." © BELGA

Option begint zich als een holding te gedragen?

Callewaert: "Dat klopt, ja."

U zoekt partners.

Callewaert: "Dat is de kern van de zaak. Wij hebben veel intrinsieke waarde, maar we kunnen ze niet vertalen naar de buitenwereld. CloudGate geeft niets dan cashdrains. Wij zijn een te dunne organisatie om dat te vermarkten. Met die lange verkoopcycli is dat niet vol te houden. Maar CloudGate heeft wel waarde als component. Het systeembordje kan je inbouwen in onder andere de DataLogger van Danlaw (registratie van rijgedrag voor gebruikgebaseerde verzekeringen, nvdr) of in de slimme verlichting van InnoLumis. Die knowhow wou de raad van bestuur absoluut verzilveren in die twee verticale eenheden - de connected car met Danlaw en de slimme verlichting van InnoLumis. Voor de CloudGate-bedrijfsafdeling zoeken we een industriële partner. Daar is interesse voor.

"Ik ga het anders zeggen: je moet maar één deal maken voor 30.000 stuks van de CloudGate en je hebt al je CloudGate-kosten onder controle. Maar je moet die ene deal hebben. En vandaag hebben we die niet."

Wordt die partner een partij zoals ABB, waaraan u nu al CloudGates levert?

Callewaert: "Bijvoorbeeld. Maar er zijn er nog andere."

De slimme verlichting van InnoLumis blijft een aparte eenheid. Hoeveel omzet verwacht u daar?

Callewaert: "Dat weten we niet. We worden wel overal gevraagd in pilootopstellingen, om te beginnen in meerdere Belgische steden. Draadloze verbindingen zijn een concurrentieel voordeel tegenover de gewone ledleveranciers. We hebben die in een mum van tijd in zo'n ledarmatuur geïntegreerd en demonstreren volgende week al toepassingen op de Light + Building-beurs in Frankfurt. Volumeverkopen verwachten we eerder volgend jaar. Er zit veel toekomst in. Je kan CO2 en fijnstofdetectoren integreren of er een bolcamera inbouwen voor nummerplaatregistratie, signalering van lege parkeerplaatsen of waarschuwingen bij een opstootje op de Oude Markt. De software kan dat doorgeven aan het dashboard van de politie of van de stad. De vraag is zeer groot. Een masterplan van Leuven voorziet bijvoorbeeld om in de volgende 3 à 4 jaar alle straatlampen te vervangen door leds, in veel gevallen met slimme toepassingen.

"We zullen die draadloze module trouwens niet alleen via InnoLumis vermarkten maar ze ook leveren als een onafhankelijke oplossing voor derden. Of als een externe module die je aan de lantaarnpaal kan vastmaken."

Heeft u al met Schréder gepraat, de Belgische wereldspeler in buitenverlichting?

Callewaert: "Dat staat op onze agenda."

Voor een ingenieursbedrijf hebben uw engineeringdiensten opvallend weinig binnengebracht - 340.000 euro in de tweede jaarhelft.

Callewaert: "Wat moet ik daarop zeggen? Dat heeft te maken met de verkoop. Het komt neer op wat ze in het Engels leadership noemen. Frank (Deschuytere, de vorige CEO, nvdr) is in zijn genen een ingenieur. Je zou dan zeggen: engineeringdiensten, dat moet lukken. Maar je moet het ook verkopen. Dat is er niet uitgekomen met hem. Het ontwikkelingscontract met Danlaw is het enige."

Was u dan helemaal niet betrokken in het dagelijkse beleid?

Callewaert: "Ik heb niet over de schouder van Frank meegekeken, als dat uw vraag is. Met Frank als CEO was mijn functie van in het begin de langetermijnstrategie en het vinden van financiering. That's it. Met Danlaw als investeerder heb ik dat ook gedaan. Ik wou niet overal tussen gaan zitten. Dat is niet mijn stijl. Ik ben geen twintig meer en het was niet mijn bedoeling om hier terug de scepter te zwaaien. Maar deze resultaten zijn op de duur frustrerend voor iedereen, ook voor mij. Zolang Frank er was kon ik niets doen. Vanaf vandaag gaan we op het gaspedaal duwen.

"Ik ben blij dat we die bladzijde nu eindelijk hebben omgedraaid. Dat heeft een paar maanden geduurd, want ik had eerlijk gezegd niet de behoefte om hier terug operationeel te worden. Maar het kan niet anders. Wil dat zeggen dat ik fulltime weer van alles ga doen? Neen. Gelukkig hebben we een goed team.We zullen ons ook niet haasten om hier een nieuwe CEO te bombarderen. Wij gaan dat op het gemak bekijken en zien dat we de volgende paar maanden het schip kunnen sturen."

Option verliest nog altijd miljoenen. Hoe lang houdt u dat nog vol?

Callewaert: "Zonder InnoLumis hebben we 74 mensen op de loonlijst. Met deze resultaten is dat te veel. Anders gaat de cashdrain blijven doorgaan. De paradox in België is dat mensen afdanken ook geld kost. Tot nu toe is Option erin geslaagd in die dalende vier à vijf jaar, die al veel te lang duren, de continuïteit te waarborgen door er telkens meer cash in te stoppen. Een groot deel daarvan was om mensen af te danken."

Onze partners