Inez De Coninck (N-VA) over NMBS: ‘Blij dat het deksel van de beerput gaat’

Inez De Coninck (N-VA) © belga
Roeland Byl redacteur bij Trends

Bij de NMBS woedt de oorlog op verschillende fronten. Topman Jo Cornu presenteerde vorige week zowel een vergelijkende studie van McKinsey als een doorlichting van de vastgoeddochters. Inez De Coninck is parlementslid voor N-VA in de commissie Mobiliteit en zit op de eerste rij bij de soap.

De audit van de vastgoeddochters van NMBS door E&Y oogt niet fraai. Enkele managers zijn ontslagen. Is dat voldoende?

Inez De Coninck: “Als partij hebben we altijd bedenkingen geopperd bij de vastgoeddochters van de NMBS. Vastgoed is geen kerntaak van een spoorwegoperator. Ook al staat er dan in Luik een architecturaal opvallend bouwwerk, als reiziger heb je daar weinig aan. Wat ons betreft, mag de NMBS die vastgoeddochters afstoten.”

“Je ziet dat eindelijk het deksel van de beerput gaat. Daar ben ik blij om. We willen dan ook graag tot op het bot onderzoeken hoe dit kon gebeuren. Het is toch wel sterk dat Eurostation de wettelijke procedures bij het toekennen van overheidsopdrachten naast zich neerlegde. De N-VA zou dan ook graag willen weten aan wie die opdrachten zijn gegund. Ik zeg niet dat er strafbare feiten zijn gepleegd, maar er zijn wel voldoende elementen naar boven gekomen om te onderzoeken of een juridische procedure nodig is.”

Is de positie van voorzitter Jean-Claude Fontinoy houdbaar?

Inez De Coninck: “Dat is een zaak voor de regering. Voorlopig blijkt uit de audits dat hij niets heeft misdaan. Overigens zit ook Jo Cornu al een jaar in de raad van bestuur bij Eurostation. De audit is er gekomen op verzoek van minister Jacqueline Galant. Ik ben blij dat deze regering verandering brengt en vertrouw erop dat de minister de juiste beslissing neemt.”

De benchmarking van McKinsey stelt het aanbod in landelijke gebieden ter discussie.

Inez De Coninck: “Zo’n benchmarking is interessant, wat er achteraf met de bevindingen gebeurt, maakt echter het verschil. Het aanbod in landelijke gebieden schrappen, is niet hetzelfde als loketten sluiten. Laten we niet flauw doen: mensen in landelijke gebieden hebben een auto. Je moet maken dat ze een volwaardige en vlotte verbinding hebben naar het station. Een goede fietsverbinding is dan soms interessanter dan een sporadische bus.”

Uit de benchmark blijkt wel dat vooral in onbemande stations te weinig reizigers opstappen.

Inez De Coninck: “Minister Galant heeft gezegd dat ze tegen 2017 een nieuwe dienstregeling wil. Het doel moet zijn meer reizigers aan te trekken. Het lijkt misschien het makkelijkst zulke stations te sluiten, maar het is daarom niet het beste. Je moet je afvragen hoe je een volwaardig alternatief voor de auto kunt bieden. Dat kan als je eerder in knooppunten denkt en je de overstap naar openbaar vervoer interessanter maakt.”

En wat met de speculatie dat de komst van Johnny Thijs als voorzitter van de raad van bestuur de positie van Jo Cornu in gevaar brengt?

Inez De Coninck: “Voor alle duidelijkheid: de N-VA schuift Johnny Thijs naar voren als onafhankelijke bestuurder, niet als voorzitter. Tot nader order is de taalpariteit dus geen probleem. Als hij voorzitter zou worden, dan dreigt er wel een probleem met de taalpariteit. Misschien is dat een aanleiding om aan die logge structuren te sleutelen en voorop te stellen dat je bekwame mensen als bestuurders kiest.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content