Impact aanslagen grootst op kleine ondernemers in Brussel, maar ook gevolgen tot in West-Vlaanderen

07/04/16 om 10:42 - Bijgewerkt om 10:42

Bron: Belga

(Belga) Na de aanslagen in Brussel ondervinden kleine ondernemers in de hoofdstad de grootste impact, maar ook elders in het land - tot in de Kempen, het Meetjesland en de Westhoek - ondervinden ze de gevolgen. Dat melden Horeca Vlaanderen en Unizo vanmorgne. Op de dag van de aanslagen bedroeg het omzetverlies gemiddeld 35 procent, maar ook de dagen erna bleef het verlies oplopen tot een derde van de normale omzet.

Impact aanslagen grootst op kleine ondernemers in Brussel, maar ook gevolgen tot in West-Vlaanderen

Impact aanslagen grootst op kleine ondernemers in Brussel, maar ook gevolgen tot in West-Vlaanderen © BELGA

"Dat Brusselse ondernemers gevolgen ondervinden, is evident. Zij hebben het sowieso al moeilijk sinds de lockdown in november. Maar de gevolgen deinen verder uit dan onze hoofdstad. Ondernemers van de kust tot Maaseik voelen de impact. En dat in verschillende sectoren en over een langere periode", zegt Karel Van Eetvelt, de topman van Unizo. Unizo deed samen met Horeca Vlaanderen een rondvraag bij 705 ondernemers, vooral uit de horeca, zowel in Vlaanderen als Brussel. Voor Brussel voerden de organisaties diepte-interviews uit en zijn geen cijfers beschikbaar. Van de West-Vlaamse ondernemers blijkt een derde schade te hebben geleden op 22 maart zelf. In Antwerpen gaat het om een vijfde, in Limburg een tiende. De helft van de West-Vlaamse ondernemers verwacht personeel te moeten ontslaan. De horeca blijkt het ergst getroffen. Zeven op de tien horeca-uitbaters zegt economische schade te hebben geleden, in andere sectoren is dat zestig procent. Bijna de helft verwacht ook de komende maanden verliezen, terwijl het in het algemeen vier op de tien is. "Langs de ene kant zijn er de annuleringen, maar ook de boekingen blijven uit", zegt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. Horeca Vlaanderen en Unizo dringen aan op een grootschalige campagne om het imago van België op te krikken. Ook vragen ze om Brussels Airport zo snel mogelijk weer op volle kracht te laten draaien. (Belga)

Onze partners