Huts eist dat nieuw havenbestuur achterstallige boetes int

08/04/16 om 17:05 - Bijgewerkt om 17:04

Fernand Huts, topman van Katoen Natie, heeft de nieuwe bestuurders van het Havenbedrijf Antwerpen tijdens een persconferentie opgeroepen om miljoenen aan niet-geïnde havenboetes toch te innen.

Huts eist dat nieuw havenbestuur achterstallige boetes int

© Belga

De raad van bestuur van het Havenbedrijf Antwerpen telt sinds begin dit jaar minder politieke en meer externe bestuurders. Voor ondernemer Huts is dat 'een gouden kans' om de kwestie rond de havenboetes aan te pakken.

Behalve de zes gemeenteraadsleden Marc Van Peel, burgemeester Bart De Wever, Koen Kennis, Nabilla Ait Daoud, Annemie Turtelboom en Leen Verbist, maken ook Jules Noten (Vandemoortele), Hein Deprez (Univeg), Martine Reynaers (Aluminium Reynaers), Giulia Van Waeyenberge (investeringsmaatschappij De Eik), Roger Roelsen Stéphane Verbeeck (Gands/Voka) deel uit van de raad van bestuur. Gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf is Eddy Bruyninckx.

Volgens Huts moet de haven intussen voor zo'n 125 miljoen euro aan contractueel vastgelegde, maar niet geïnde boetes en achterstalinteresten terugvorderen, voornamelijk bij twee grote concurrenten: PSA en DP World.

Huts gelooft dat de nieuwe bestuurders de zaken anders willen aanpakken, maar stuurde hen toch een brief om hen te wijzen op hun vermeende verantwoordelijkheid: "De Europese Commissie heeft de niet-geïnde boetes als staatssteun gekwalificeerd. De externe bestuurders, die aansprakelijk zijn en in het belang van het Havenbedrijf en de aandeelhouder - de stad Antwerpen - moeten handelen, kunnen nu maar één ding doen: de boetes innen", stelde hij.

De Europese Commissie onderzoekt nog of de staatssteun kan, al twijfelt ze er voorlopig aan.

Huts zei ook blij te zijn dat er mogelijk een andere speler komt op het vrijkomende Delwaidedok. "Doordat de productiviteit op haventerminals nog kan stijgen, doordat nog twee Scheldeterminals niet bezet zijn en door het feit dat het Delwaidedok terug vrijkomt, moet het Saeftinghedok dus niet gebouwd worden. Dat is een goede zaak voor de haven en de mobiliteit in de Waaslandhaven", aldus Huts. (Belga/BO)

Onze partners