Honingbedrijf Meli investeert in innovatie en export

27/08/13 om 13:26 - Bijgewerkt om 13:26

Bron: Trends

Ondanks de crisis is de omzet van Meli de afgelopen tien jaar gemiddeld met 11 procent gegroeid. Eind dit jaar hoopt algemeen directeur Philip Cammaert de kaap van 35 miljoen euro te ronden. De focus op export en innovatie zijn de belangrijkste groeimotoren.

Honingbedrijf Meli investeert in innovatie en export

© Emy Elleboog

De allereerste containers met Meli-honing zijn enkele weken geleden vertrokken naar China. "Dat potentieel kan je nauwelijks onderschatten", zegt algemeen directeur Philip Cammaert. "In China heeft zich een kapitaalkrachtige bovenlaag ontwikkeld. Die mensen staan open voor westerse producten, onder andere omdat het vertrouwen van de Chinezen in hun eigen voedingsproducten niet zo groot is. Denk maar aan het melkschandaal."

De Belgische thuismarkt is nog goed voor een kleine 60 procent van de omzet, maar dat percentage wordt jaar na jaar kleiner. In eigen land is Meli de grootste producent van honing. "Ons marktaandeel bedraagt meer dan 70 procent en onze merkbekendheid is nog hoger met meer dan 80 procent. Concurrentie komt er van de lokale imkers, fabrikanten als Weyn's Honingbedrijf uit Beveren-Waas en Het Bijenhof in Bissegem, maar vooral van enkele buitenlandse spelers." Internationaal behoort Meli met een jaarlijkse productie van meer dan 8500 ton bij de grotere Europese spelers.

Dramatische bijensterfte

De voorbije jaren heeft Meli zwaar geïnvesteerd in kwaliteitscontrole. "Zonder overdrijven mogen we stellen dat we beschikken over een van de meest performante labo's in Europa. Als er iets verkeerd is met de aanvoer, dan zien we dat meteen en onze leveranciers weten dat maar al te goed", zegt Cammaert.

Het recept van de Meli-honing is al decennia hetzelfde. Het bestaat uit een mengeling van acht soorten. Naast het eigen merk produceert Meli ook private labels. Dat is telkens maatwerk om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de specifieke wensen van de klant.

Meli verkoopt niet alleen zuivere honing, maar ook afgeleide producten: honingkoek, honingwafels en chocopasta. "Begin september lanceren we een chocopasta met hazelnoot onder de naam Choco-délice in een knijpfles. De knijpfles maakt ze beter hanteerbaar voor kinderen. Andere pluspunten zijn een laag calorisch vermogen en de afwezigheid van palmvet. We blijven uitkijken naar nieuwe toepassingsgebieden, maar belangrijk is wel dat honing er een hoofdbestanddeel moet van uitmaken."

De omzetgroei van de voorbije jaren kan niet alleen verklaard worden door een stijgende vraag, maar ook door een stijgende grondstoffenprijs. Die laatste is het gevolg van een dramatische daling van de bijenpopulatie in de wereld waardoor er steeds minder honing is. "Er is inmiddels al heel wat wetenschappelijk onderzoek gebeurd naar de oorzaak van de CCD-ziekte (collony collapse disorder) waarbij hele kolonies plots verdwijnen. Wellicht gaat het om een cumulatie van factoren. Zo zou de varroamijt de massale sterfte kunnen verklaren, maar ook de monocultuur in de landbouw en het gebruik van pesticiden als neonicotinoiden, spelen ongetwijfeld een rol." (DVT)

Het volledige artikel over honingbedrijf Meli kunt u deze week lezen in Trends.

Lees meer over:

Onze partners