Hoe Milcobel geld melkt

© Belga

Is het u al opgevallen hoe de melkveehouders niet langer klagen en zagen?

Is het u al opgevallen hoe de melkveehouders niet langer klagen en zagen? De melkprijzen halen weer mooie hoogtes, na de val van 2009. In een uitvoerig portret schetst Trends Milcobel, de grootste zuivelcoöperatie van het land.
Kaas op de pizza’s van Dr. Oetker of Pizza Hut. Het roomijs van Aldi of Delhaize. Melkpoeder voor Algerije. Milcobel profiteert volop van de wereldwijde stijgende vraag naar zuivel.

Want wereldwijd gaan de inkomens omhoog en veranderen de voedingspatronen. Vooral China, India en het Midden-Oosten stuwen de vraag naar levensmiddelen. De Chinese honger naar vol melkpoeder lag de voorbije jaren indrukwekkend hoog, met stijgingspercentages rond de 100 procent.

Ook de vraag naar kaas en mager melkpoeder groeide met dubbele cijfers. De Belgische zuivelexport buiten de Europese Unie steeg in 2010 met meer dan 70 procent naar 559 miljoen euro.

Capaciteitslimieten

De gestegen vraag lijkt een levensverzekering voor voedingsproducenten. De prijzen voor een liter melk zijn sinds 2009 met 37 procent gestegen. Nu hoor je geen enkele melkveehouder klagen.

Meer nog. De fabrieken van Milcobel draaien op volle toeren. In Kallo en Langemark produceren ze melkpoeder, babyvoeding, mozzarella en boter. De belangrijkste exportlanden zijn Algerije, Jordanië, Marokko, Mauritanië en Saoedi-Arabië. Zowel overheden, private distributeurs als voedingsreuzen zoals Kraft Foods zijn klant, via de Verenigde Naties wordt voedsel aan de Palestijnse gebieden geleverd. Die exportactiviteiten buiten de Europese Unie zijn goed voor een derde van de geconsolideerde omzet.

De productie van de 3300 melkveehouders van de coöperatie steeg sinds 2005 met 14 procent, tot 1,1 miljard liter. Milcobel verwerkt de melk tot consumptiemelk, boter, kaas en roomijs.

Patric Buggenhout, de directievoorzitter van Milcobel, blijft nuchter. “We focussen nog niet op China, want we vinden voldoende nieuwe afzet. In onze fabrieken in Kallo en Langemark botsen we bijna op onze capaciteitslimieten.” In Langemark wordt de mozzarellafabriek uitgebreid, in Kallo komt een nieuwe, grotere toren voor de productie van melkpoeder. Het is een investering tot 2018 van 80 miljoen euro.

Meer toegevoegde waarde

Toch haalde Milcobel in 2010 een bedrijfswinstmarge van amper 1 procent. De zuivelafdeling van het Franse Danone haalde 14 procent. Ook de grootste zuivelcoöperatie van de wereld, FrieslandCampina, haalde een bedrijfswinstmarge van 5 procent, op 8,8 miljard liter verwerkte melk. FrieslandCampina is de nummer twee in ons land met 505 miljoen liter melk. De Belgische melkveehouders van FrieslandCampina krijgen meer uitbetaald voor hun melk dan die van Milcobel.

“Wij zijn geen beursgenoteerd, maar een boerengenoteerd bedrijf”, analyseert Patric Buggenhout. De onderneming zoekt systematisch producten met meer toegevoegde waarde. Het volume van de gewone consumptiemelk vermindert. De productie van de huismerken van onder meer Aldi en Lidl is sinds 2005 meer dan gehalveerd. Milcobel maakt liever speciale melk: fair trade chocomelk voor Oxfam, coöperatiemelk voor Delhaize of melkdrankjes zoals Yogho!Yogho! of Choco!Choco!

Een ander hoger renderend segment is de consumptiekaas. Brigand, Brugge, Nazareth of Watou zijn bekende merken en die productie loopt bijzonder lekker. De groei van deze afdeling is zo stevig dat ze sinds 2011 noodgedwongen wordt afgeremd. De productie in de kaasfabriek in Moorslede (West-Vlaanderen) wordt ruim verdubbeld van 9000 tot 20.000 ton. (WR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content