Herstructurering en stakingen kosten Carrefour België 225 miljoen euro

De omzet van Carrefour België is in 2010 geslonken met 225 miljoen euro tot 3,842 miljard. Die daling van 5,52 procent schrijft het bedrijf toe “aan het effect van de stakingen in het eerste kwartaal, door de sluiting van een deel van onze geïntegreerde winkels na het reddingsplan.”

Dat blijkt uit het jaarverslag van de raad van bestuur van Carrefour België dat samen met de jaarrekening is neergelegd bij de Nationale Bank. De Belgische tak van de Franse warenhuisketen spreekt in zijn jaarverslag wel van een heropleving van de omzet in het laatste kwartaal van 2010, toen de omzet met 2,2 procent gegroeid is bij een identieke winkeloppervlakte. Dat stemt overeen met de hoogste stijging in 6 jaar volgens het bedrijf.

Het bedrijfsresultaat van Carrefour België bedraagt 14,6 miljoen euro. In 2009 was dat nog 40,6 miljoen euro. De warenhuisketen moest wel nog een pak kosten van dat resultaat aftrekken, en boekt op die manier een nettoverlies van 170 miljoen euro. De kosten zijn vooral gelinkt aan de herstructurering. Zo zijn de provisies voor brugpensioen tot 43,3 miljoen euro gestegen. Ook boekte Carrefour nog voor 114,9 miljoen euro aan uitzonderlijke kosten in voor de herstructurering.

In het voorjaar van 2010 sneed Carrefour ingrijpend in de kosten om de keten opnieuw competitief te maken in België. Het moest de afgelopen jaren de rol lossen met concurrenten Delhaize en Colruyt. Carrefour sloot 8 hypermarkten en 3 supermarkten. Ook stootte het 16 supermarkten af, die werden overgenomen door de Groep Mestdagh. Het jobverlies van 1091 arbeidsplaatsen werd vooral ingevuld met brugpensioen dat mogelijk was vanaf 52 jaar. Uiteindelijk kozen 984 werknemers voor die optie. Daarvoor moest Carrefour een meerkost van 33 miljoen euro in haar boekhouding inschrijven.

“Er zijn geen gewongen ontslagen geweest”, benadrukt Ingvild Van Lysebetten van Carrefour België. “Bovendien loopt er nog een investeringsplan voor de opwaardering van onze winkels. We investeren 300 miljoen over 3 jaar. Zo worden de hypermarkten vernieuwd tot het concept van Carrefour Planet en ook de Carrefour Markets worden aangepakt.”

Carrefour heeft ongeveer 625 verkooppunten in België en stelt nu ongeveer 15.000 werknemers tewerk. De van oorsprong Franse distributieketen heeft het wereldwijd erg lastig. Voor de eerste jaarhelft moest de groep een verlies van 249 miljoen euro slikken, terwijl het een jaar eerder nog een winst van 97 miljoen euro kon opstrijken. Het bedrijf heeft vooral last van hogere prijzen van haar leveranciers en een grotere concurrentie in gevestigde markten zoals Frankrijk en België. (SF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content