Stijn Fockedey

‘Heisa over selfscankassa’s kan Carrefour en de samenleving nog geld kosten’

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Het saboteren van selfscankassa’s is kortzichtig en dom, maar de directie van Carrefour België had het wel beter moeten aanpakken. Dat zegt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

In een Carrefour-hypermarkt in Bergen heeft het personeel de selfscankassa’s geblokkeerd. De keten wil besparen op personeel in de verlieslatende hypermarkten en verving daardoor enkele kassa’s met personeel door kassa’s waar klanten hun aankopen zelf kunnen scannen en afrekenen. Het saboteren van die kassa’s is kortzichtig en dom.

Steeds meer consumenten willen nu eenmaal zelf hun boodschappen verwerken aan een kassa en Carrefour moet zijn hypermarkten efficiënter kunnen uitbaten. Daarom zijn meer selfscankassa’s noodzakelijk. Ze zijn een middel om de toekomst van de hypermarkten op lange termijn te verzekeren.

De directie van Carrefour België had het wel beter moeten aanpakken. Het heeft de selfscankassa’s tot een twistpunt laten uitgroeien door nauwelijks een week na de aankondiging dat 1233 banen bij de keten zijn bedreigd, een persbericht uit te sturen over de investeringen in selfscankassa’s. Het is begrijpelijk dat het personeel dan nog kwader wordt, zich het slachtoffer voelt van de automatisering en zich tegen die kassa’s keert.

Bovendien storen de vakbonden zich allerminst aan de vergelijking met de luddieten, die in de negentiende eeuw fabrieken vernielden uit protest tegen de automatisering. Tegenstanders mogen die vergelijking gerust maken, prikacties zoals die met de selfscankassa’s verzwakken allerminst de positie van de vakbonden aan de onderhandelingstafel, en daar draait alles nu om.

Heisa over selfscankassa’s kan Carrefour en de samenleving nog geld kosten

Hoe groter de vastberadenheid van het personeel tijdens de onderhandelingen, hoe groter de kans op toegiften en in het bijzonder op een hogere ontslagvergoeding en een lagere leeftijd voor het brugpensioen.

Die heisa kan de samenleving missen als kiespijn. De vergrijzing kunnen we enkel betalen als mensen langer aan het werk blijven. Carrefour België zelf kan een heviger sociaal protest ook missen. Niet alleen moet het dan een zwaardere prijs betalen aan de onderhandelingstafel, het kan de hypermarkten enkel weer uit het ravijn trekken als het vertrouwen tussen de directie en het personeel snel wordt hersteld.

De hypermarkten van Carrefour vinden niet genoeg trouwe klanten. Om het tij te keren moeten die winkels in de eerste plaats het verschil maken met een betere service, een sterker assortiment en lagere prijzen.

Uit tevredenheidsenquêtes is al verscheidene keren gebleken dat Colruyt, zijn zusterketen Okay, Albert Heijn en andere concurrenten onder meer hoog scoren, omdat klanten de bediening er over het algemeen als zeer vriendelijk ervaren. En een tevreden klant keert terug, zoals Carrefours voorganger GB nog met een slogan poneerde.

Carrefour heeft al enkele goede stappen gezet door terecht een prioriteit te maken van extra investeringen in bioproducten en e-commerce. Maar dat is grotendeels weggegooid geld als de sfeer op de winkelvloer op een dieptepunt blijft. Het kan misschien met minder personeel, maar ze blijven cruciaal voor de winkelbeleving. Dat enorme assortiment in die hypermarkten gaat zich niet vanzelf verkopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content