Heineken ziet winst met 11 procent toenemen

11/02/15 om 09:53 - Bijgewerkt om 09:53

Bron: Trends

Bierbrouwer Heineken, geleid door de Belg Jean-François van Boxmeer, heeft in 2014 zijn nettowinst exclusief bijzondere posten met 11 procent zien toenemen.

Heineken ziet winst met 11 procent toenemen

Heineken © Belga

Daarmee viel de winst hoger uit dan verwacht. Analisten rekenden in doorsnee op 1,74 miljard euro. De omzet ging een fractie omhoog tot 21,2 miljard euro. Exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen was sprake van een omzetgroei met 3,3 procent. Het wereldwijd verkochte biervolume bedroeg vorig jaar ruim 181 miljoen hectoliter, tegen meer dan 178 miljoen hectoliter een jaar eerder. Dat maakte de Nederlandse brouwer woensdag bekend.

Heineken verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Amstel Radler. Het verkoopvolume van die premiumproducten steeg met 5,1 procent, met groei in alle regio's.

Ook de wereldmerken van Heineken deden het goed, met name Desperados, Affligem en Sol Premium.

Het Belgische abdijbier zag het volume in 2014 stijgen met 16 pct, met sterke groei in West-Europa, in het bijzonder in Frankrijk. Affligem is vandaag in 31 markten beschikbaar en zal dit jaar in nog meer markten worden uitgerold.

De brouwer verwacht dat de uitdagende marktomstandigheden in 2015 aanhouden. De verkoop zal minder sterk toenemen dan vorig jaar. Het bedrijf denkt wel dat de omzet en winst dit jaar verder verbeteren.

Het concern hield vast aan zijn doelstelling om de operationele winstmarge op de middellange termijn jaarlijks met circa veertig basispunten te verbeteren. Vorig jaar ging die marge met negentig basispunten vooruit.

Voor 2015 vreest Heineken echter dat de doelstelling dit jaar niet gehaald wordt, vooral vanwege de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsonderdeel Empaque.

Heineken liet verder weten een groter deel van de winst te zullen uitkeren aan de aandeelhouders in de vorm van dividend. De uitkeringsratio wordt vergroot van 30 à 35 procent tot 30 à 40 procent van de jaarlijkse nettowinst. Over 2014 wordt een dividend voorgesteld van 1,10 euro per aandeel, tegen 0,89 euro in 2013. (Belga/NS)

Lees meer over:

Onze partners