Heineken houdt stand door hogere prijzen en kostenbesparingen

De Nederlandse brouwer Heineken, eigenaar van Alken Maes, heeft in het boekjaar 2009 stand gehouden door een robuust prijzenbeleid en kostenbesparingen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de brouwer dinsdag bekendmaakt.

Heineken ziet de nettowinst – voor eenmalige kosten en afschrijvingen – in 2009 met 4,1 procent stijgen van 1,013 miljard euro naar 1,055 miljard euro. Analisten hielden rekening met een nettowinst van 1,02 miljard euro.

Heineken verkocht in 209 voor 14,7 miljard euro bier (+2,7 procent), tegen 14,32 miljard euro in 2008.

“In een van de moeilijkste marktsituaties die de biersector ooit
heeft doorgemaakt, hebben we uitstekende financiële prestaties geleverd, ons platform voor toekomstige groei getransformeerd en gebouwd aan een sterker concurrerende onderneming”, verduidelijkt CEO Jean-François van Boxmeer.

Volgens van Boxmeer heeft een robuust prijsbeleid geleid tot stabiele opbrengsten, waarmee de lagere volumes werden gecompenseerd.

Wat België betreft, meldt de brouwer dat de biermarkt onder druk stond. Alken Maes kon niettemin het marktaandeel vergroten na een rebranding van het merk. De onderliggende bedrijfswinst bleef stabiel.

Heineken verwacht voor 2010 een daling van de bierconsumptie. Over 2009 wordt 65 eurocent dividend per aandeel (+ 4,8 procent)uitgekeerd. De overname van het Mexicaanse Femsa zal in het tweede kwartaal afgerond worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content