Handsetsubsidies werken ook in België

11/02/13 om 19:48 - Bijgewerkt om 19:48

Bron: Trends

Telenet sloot 2012 af met 521.600 mobiele abonnees. Die brachten gemiddeld 30 euro per maand op. Eén van de oorzaken van de snelle groei zijn handsetsubsidies.

Handsetsubsidies werken ook in België

© Belga

Telenet eindigde 2012 met 1,489 miljard euro omzet, een stijging met 8 procent. De gecorrigeerde bedrijfskasstroom steeg even sterk tot 777,8 miljoen euro. De bedrijfskasstroommarge blijft boven de 52 procent.

De sterprestatie is de stijging van het netto-aantal post-paid mobiele abonnees in het vierde kwartaal met 180.700 door de sterke groei van de King en Kong tariefplannen. Die deden de omzet uit mobiel in het vierde kwartaal met 115 procent groeien, jaar op jaar, tot 39,5 miljoen euro. King/Kong stond eind december voor bijna de helft van de mobiele klanten.

Subsidies werken

Voor het eerst boekt een Belgische operator ook een duidelijk succes met de subsidiëring van handsets. Telenet deed in het vierde kwartaal "meer dan 10 miljoen euro" aan uitgaven voor gesubsidiëerde handsets, zegt woordvoerder Vincent Bruyneel van Telenet. De kostprijs van de handsets die de Mechelaars aan een verminderde prijs verkopen aan hun abonnees, gaat rechtstreeks in de kostenrekening van Telenet.

Het succes van de subsidies was zo groot dat de kosten zelfs wogen op de bedrijfskasstroom die in het vierde kwartaal maar 3 procent steeg, jaar op jaar, tot 188,6 miljoen, terwijl de omzet 9 procent steeg, tot 394,5 miljoen.

Omdat de subsidie verschilt volgens het model - het zijn niet allemaal iPhones - is het aantal gesubsidiëerde handsets voor de buitenstaander moeilijk te berekenen, waarschuwt Bruyneel. Hij zei ook nog dat Telenet de stijging van het aantal sim-kaarten per gezin in zijn businessplan had onderschat. Nog maar 11 procent van de kabelabonnees van Telenet hebben mobiel van Telenet, dus daar zit nog ruimte voor groei, vond chief executive officer Duco Sickinghe.

Een tweede reden voor de omzetstijging in mobiel zag hij in de omzetting van goedkope "Walk & Talk 0" abonnementen naar King of Kong. Het aandeel van die abonnementen halveerde bijna in zes maand.

De mobiele Telenet-abonnees gaven in het vierde kwartaal gemiddeld 30 euro per maand uit.

Tragere stijging digitale tv-abonnees

Telenet blijft verder scoren op alle terreinen. Het aantal klanten met drie producten steeg in een jaar met 10 procent tot 860.000, Die klanten geven ruim de helft meer uit dan de gemiddelde Telenet-klant, die nu 47,5 euro per maand spendeert.

Er kwamen ook nog 82.000 internetabonnees bij tot nu 1,39 miljoen. Telenet claimt daarmee een marktaandeel in Vlaanderen van 74 procent voor de eerste drie kwartalen van 2012 (Belgacom publiceert zijn resultaten pas op 1 maart). Ondanks de prijsstijgingen blijft het verloop constant op 7,9 procent per jaar.

Het aantal vaste telefonieklanten is nu al 969.000 (+10% in een jaar). Er was meer verloop in het vierde kwartaal (9 procent), volgens Duco Sickinghe ook omdat vaste telefoonabonnees nu overschakelen naar mobiel omdat het prijsverschil is gedaald.
Het aantal WiFree "Homespots" steeg tot 713.000 of 51 procent van het Telenet-internetbestand. Het verkeer op de homespots als alternatief voor het mobiel netwerk is nu al 1,8 gigabyte per maand per unieke gebruiker.

Een minder rozig plekje in de resultaten van Telenet was de tragere convertie naar digitale tv, met amper 37.000 abonnees, tegen nog 50.000 een jaar voordien en een piek van 71.000 in het tweede kwartaal. Volgens Sickinghe is de vierde kwartaalsvertraging net een gevolg van het succes van digitale tv in de twee vorige kwartalen, "toen de abonnees reageerden op onze vermindering van analoge kanalen".

Er gingen wel minder analoge kabelklanten weg bij Telenet in het vierde kwartaal: slechts 11.000, tegen nog 29.000 in het tweede kwartaal. Sporting Telenet won in het vierde kwartaal nog 5000 abonnees tot 195.000.

Telenet sloot het jaar met 1,574 miljoen digitale tv-klanten, een stijging met 16 procent in één jaar.

De bedrijfsdivisie van Telenet, die telecomdiensten aan grote bedrijven verkoopt, bleef grosso modo vlak met 91,8 miljoen euro omzet in 2012. (BL)

Onze partners