Haacht wil meer bier verkopen in de winkels

© belga

Brouwerij Haacht heeft in 2016 1,4 procent meer bier verkocht in België en het buitenland. Het bedrijf wil meer bier verkopen in de retail.

Op de Belgische markt daalde de bierverkoop met 5,4 procent. De winst van Co.Br.Ha., de beursnaam van de brouwer, gaat 8,6 procent lager naar 5,8 miljoen, zo meldt het bedrijf vrijdag voorbeurs. Het bedrijf wil meer bier verkopen in de retail.

Sterke daling

De Belgische markt boerde niet goed. De totale markt kende volgens Haacht vorig jaar een daling met ongeveer 4 procent tegenover -1,78 procent in 2015.

Bij de brouwer van onder meer de Primus-pils en Tongerlo-abijddieren was er in België een daling met 5,4 procent in het algemeen en -9,5 procent in de horeca. Maar in de retail was er een stijging van 4,5 procent. “In 2017 wordt van een grotere aanwezigheid van onze bieren in de retail een prioriteit gemaakt”, klinkt het daarom.

Tot eind vorig jaar werkte Brouwerij Haacht voor de retail exclusief samen met Colruyt. “Dat is in feite opengebroken. Onze producten liggen nu ook bij Delhaize en binnenkort volgen andere winkels”, zegt financieel topman Frank Mellaerts. “We gaan veel breder.” Medio februari startte de uitrol bij Delhaize.

Afhankelijk van horeca

In tegenstelling tot de grote spelers AB InBev en Alken-Maes hangt Haacht, nummer drie op de markt, nog in zeer grote mate af van de horeca, aldus Mellaerts. Het belang van de horeca is “nog zeer aanzienlijk”, terwijl het cafébezoek al jarenlang aan het dalen is. Daarom mikt de familiale brouwer nu meer en meer op de kleinhandel. Ook de export wint overigens aan belang met 10 procent meerverkoop in Frankrijk en Nederland.

De omzet ging 0,8 procent hoger tot 97,3 miljoen euro. Het dividend blijft behouden op 14 euro netto. Het brutodividend stijgt, door de hogere roerende voorheffing, zowat 0,8 euro tot 20 euro.

Het bedrijf maakt geen vooruitzichten over 2017. Wel klinkt het dat de verkoop in het eerste kwartaal gunstiger verloopt dan een jaar eerder en de daling in de Belgische horeca is minder uitgesproken.

Partner Content