H&M boekt minder winst

© REUTERS

Het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M) is in het tweede kwartaal op een lagere winst uitgekomen, onder meer door kortingsacties en verstoringen bij de verkoop door aanpassingen in het logistieke netwerk.

De nettowinst van H&M zakte in het tweede kwartaal van dit jaar naar 4,6 miljard Zweedse kroon (443 miljoen euro), van 5,9 miljard kroon een jaar eerder. H&M had eerder deze maand al omzetcijfers gemeld. De omzet exclusief wisselkoerseffecten stagneerde in de afgelopen periode op ruim 60 miljard kroon.

Het bedrijf is bezig zijn distributienetwerk te stroomlijnen en flexibeler te maken. De verstoringen als gevolg van die veranderingen raakten een aantal grote markten van H&M zoals Frankrijk, de Verenigde Staten, Italië en België. Topman Karl-Johan Persson verwacht dat de tweede helft van het jaar sterker zal zijn.

H&M liet verder weten dat dit jaar 390 nieuwe winkels open gaan en 150 vestigingen sluiten. De nieuwe winkels komen merendeels in opkomende markten, terwijl in volwassen markten winkels sluiten.

Partner Content