Roeland Byl
Opinie

21/10/14 om 12:30 - Bijgewerkt om 12:32

Graag wat meer visie voor het spoor

Tekenend was de onduidelijkheid over hoeveel de NMBS-groep moet besparen de komende jaren. Eerst bevestigden twee ministers uit de regering-Michel het cijfer van 2,1 miljard. Daarna corrigeerde minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) dat tot 663 miljoen euro tegen 2019.

Graag wat meer visie voor het spoor

© belga

Een onbegrijpelijke rekenkundige vergissing, excuseerde de nieuwe minister zich.

Vervolgens bleek het er maar van af te hangen hoe je de cijfers interpreteert en zou volgens de oppositiepartijen Groen en Ecolo de besparingsoperatie wel degelijk 2,1 miljard bedragen.

Vooralsnog is niet geweten waar de besparingen zullen vallen. Worden vooral de reizigers het slachtoffer van een inkrimpend aanbod of dreigt er een infrastructuurachterstand bij de investeringen van Infrabel? Of moet het personeelsbestand van bijna 35.000 werknemers naar beneden? Die gesprekken zijn afgelopen week nog maar begonnen.

De communicatieblunder van vorige week heeft meer betekenis dan op het eerste gezicht lijkt. De cijfercarrousel is een indicatie dat een gezonde visie over de plaats van het openbaar vervoer in 's lands mobiliteit bij deze regering ontbreekt. Het regeerakkoord vermeldt dat het Gewestelijk Express Net (GEN) versneld moet worden uitgebouwd, dat treinen en bussen meer op elkaar moeten worden afgestemd, dat er een verplichte minimale dienstverlening komt en dat de NMBS zijn tarieven mag verhogen. Gecombineerd met de aangekondigde besparingsplannen is het toekomstbeeld echter op zijn minst diffuus.

Delen

Graag wat meer visie voor het spoor

Besparingen waarbij veiligheid en personeel buiten schot blijven, kunnen nooit worden gecompenseerd door een tariefverhoging. Investeringen zijn anderzijds broodnodig om het spoor te moderniseren met het oog op het groeiend aantal reizigers. De spoorwegen spelen in de toekomstige mobiliteit van dit land een onmiskenbare rol. Dat er veel personeel rondloopt bij het spoor is ook een feit. Vermoedelijk scharen de spoorbonden zich echter makkelijker achter een toekomstplan waarvan niet het prijskaartje maar de visie de belangrijkste drijfveer is.

Lees meer over:

Onze partners