Geplaagde VW-diesel opnieuw kant-en-klaar in minder dan een uur

25/11/15 om 16:01 - Bijgewerkt om 16:13

De technische ingreep om de door sjoemelsoftware geplaagde Volkswagen-dieselvoertuigen bij te stellen, duurt tussen de 30 à 60 minuten. Dat meldt de Duitse autoreus zelf.

Geplaagde VW-diesel opnieuw kant-en-klaar in minder dan een uur

© Istock

De Duitse autoreus Volkswagen heeft woensdag meer details gegeven over de reparatie die het in de Europese Unie zal uitvoeren bij de getroffen dieselmotoren. Die motoren bevinden zich in de voertuigen die werden uitgerust met de zogenaamde sjoemelsoftware om de uitstootwaarden te manipuleren.

Verwacht wordt dat de ingreep - afhankelijk van de motor - 30 minuten tot een uur in beslag zal nemen.

Eenvoudiger dan verwacht

De toelichting van de autoreus kwam er nadat topman Matthias Müller dinsdag al had aangegeven dat de Duitse toezichthouder KBA ingestemd heeft met de voorgestelde oplossingen. De ingrepen gelden voor alle betrokken diesels in de EU.

Het meeste werk om de motoren in regel te brengen met de emissienormen is er aan de 1.6-dieselmotoren. Behalve een software-update moet er ook een soort rooster aan de luchtmassameter ingebouwd worden. Die technische ingreep is minder ingewikkeld dan aanvankelijk gevreesd werd. Het gaat om zowat 3 miljoen wagens in de EU.

Voor de grotere 2.0-dieselmotor (ongeveer 5,2 miljoen wagens) volstaat een software-update, wat een halfuur zou duren in de garage. Voor de kleinere 1.2-motor verwacht VW snel een oplossing. De autobouwer stelt deze week een oplossing voor aan de Duitse toezichthouder KBA voor de 300.000 wagens in Europa.

Volgens Volkswagen zal de terugroepactie in de Europese Unie ruim een jaar - dus het volledige jaar 2016 - duren.

Topman Müller wilde in zijn toelichting geen details kwijt over de kostprijs van de omvangrijke terugroepactie, al zouden die 'beheersbaar' blijven.

Service aan de klant

VW zal met alle eigenaars contact opnemen en tijdens de reparatie biedt Volkswagen de eigenaars van de geplaagde diesel kosteloos vervangend vervoer aan. Ook doet het concern in Europa afstand van een verjaringstermijn van garantieclaims. Het doel is de prestaties en verbruikswaarden van de motoren onveranderd te houden, zo claimt het bedrijf.

Volkswagen heeft tot nu toe acht medewerkers geschorst die mogelijk betrokken zijn bij het gesjoemel met uitstootwaarden van wagens. De schorsing van de technici moet worden gezien als een voorzorgsmaatregel, klonk het woensdag. (Belga/BO)

Onze partners