Generali wil zich uit België terugtrekken

© belga
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

De Italiaanse verzekeraar Generali tast de markt af op zoek naar een koper voor zijn Belgische activiteiten, vernam Trends uit goede bron.

De Italiaanse verzekeraar Generali tast de markt af op zoek naar een koper voor zijn Belgische activiteiten, vernam Trends uit goede bron.

Generali stelde een paar weken geleden een nieuw strategisch plan voor aan investeerders. De doelstelling van dat plan is de return voor de aandeelhouders te vergroten. In dat kader besliste de Italiaanse verzekeraar te focussen op een aantal groeimarkten: Centraal- en Oost-Europa, en Azië (vooral China).

In de mature West-Europese markt wil de groep zich concentreren op enkele grote landen zoals Italië, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Spanje. In landen die niet als kernmarkten gecatalogeerd staan, zal Generali zijn activiteiten verkopen of laten uitdoven. Trends vernam dat onder meer België en Nederland tot die niet-kernmarkten behoren.

Generali is sinds 1901 aanwezig in België en bedient hier naar eigen zeggen 600.000 klanten. De maatschappij verkoopt een brede waaier van levens- en schadeverzekeringen via een netwerk van circa 1.000 onafhankelijke makelaars. In 2011 bedroeg het premie-incasso van Generali Belgium 554 miljoen euro, waarvan 479 miljoen in België gerealiseerd werd en 75 miljoen in het bijkantoor in Frankrijk. De verzekeraar stelt ongeveer 500 mensen tewerk in ons land.

De directie van Generali Belgium ontkent dat een verkoop op de agenda staat. Via mail kreeg Trends de volgende reactie: “In navolging van de vraag over een eventuele verkoop van de Belgische activiteiten van de Groep Generali, wenst de directie van Generali Belgium te benadrukken dat zij over geen enkele informatie of gegevens beschikt die deze hypothese zouden bevestigen.”

Nochtans bevestigen goede bronnen ons dat Generali, via zakenbankiers, zijn Belgische portefeuille al aan minstens één grote speler op de Belgische markt heeft aangeboden. Het is niet duidelijk hoe groot de interesse is. Generali Belgium realiseerde 17,6 miljoen euro winst in 2011, maar dat was vooral te danken aan de terugname van een provisie ten belope van 14,2 miljoen euro. In leven was de rendabiliteit quasi nihil.

Generali Belgium heeft het niet gemakkelijk in zijn divisie leven, die goed is voor twee derde van de activiteiten. In 2011 viel de omzet in leven met 29 procent terug. Eind vorig jaar maakte de maatschappij bekend dat ze de verkoop van klassieke levensverzekeringen met een gewaarborgd rendement tot het einde van het contract stopzette.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content