Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

17/04/15 om 10:53 - Bijgewerkt om 10:57

'Gelukkig heeft Netflix niet alle films en series'

"De bekendmaking van Netflix dat het aantal abonnees sneller groeit dan verwacht, zal de andere spelers in de markt enkel meer overtuigen van het nut van exclusieve content", zegt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

'Gelukkig heeft Netflix niet alle films en series'

Netflix © Reuters

Ondanks de enorme populariteit van onlinevideo, is één overkoepelend platform met een zo goed als compleet aanbod aan films en series verder weg dan ooit. Zeker na de jongste resultaten van Netflix. Gisteren maakte de Amerikaanse streamingdienst bekend dat zijn aantal abonnees sneller groeit dan verwacht, zowel in de mature markt VS, als in de andere landen waar het minder lang actief is, waaronder België. Het zal de andere spelers in de markt enkel meer overtuigen van het nut van exclusieve content.

De reden voor het succes van Netflix is niet ver te zoeken. Sinds twee jaar investeert het honderden miljoenen dollars per jaar in de productie van eigen series en films, zoals House of Cards of Orange Is The New Black. Dankzij dat exclusieve aanbod vermindert de uitval bij bestaande abonnees en tekenen ook meer nieuwe gebruikers in.

Exclusieve content is een fenomeen dat zo oud is als de massamedia zelf. Alleen was Netflix tot voor een paar jaar de enige reus in onlinevideo. Mediabedrijven die hun catalogus online wilden verzilveren, konden bijna niet anders dan met Netflix samenwerken.

Delen

"De verhevigde concurrentie zorgt voor gouden tijden op het scherm"

Ondertussen zijn concurrenten opgestaan, zoals Amazon, HBO (bekend van onder meer Game of Thrones) en Apple. Het gevolg is dat liefhebbers van films en series zich blauw kunnen betalen aan onlinevideodiensten en betaalkanalen, terwijl het technologisch een koud kunstje is alles op één platform te centraliseren.

Toch moeten die verstokte kijkers niet hopen op een platform dat even uitgebreid is als iTunes van Apple voor muziek. Dat was eigenlijk nooit de bedoeling van de platenmaatschappijen, maar ze hebben zich in de luren laten leggen door Steve Jobs. De film- en tv-industrie is er als dood voor op dezelfde manier de controle te verliezen. Daarom wil ze een markt waar ze operatoren, zenders en streamingdiensten tegen elkaar blijven uitspelen.

Bovendien is één platform ook niet in het voordeel van de kijker. Mocht er geen concurrentie zijn, dan zou Netflix of een andere speler het kunnen blijven rooien met B-films en gedateerde series. Het is de verhevigde concurrentie die voor gouden tijden zorgt op het scherm.

Dit stuk komt uit de Daily Trends van 16 april.

Lees meer over:

Onze partners