Geen hotel kan nog zonder Booking.com

18/12/12 om 18:26 - Bijgewerkt om 18:26

Bron: Trends

Zowel grote als kleine hotels kunnen niet meer om Booking.com heen.

Geen hotel kan nog zonder Booking.com

Zowel grote als kleine hotels kunnen niet meer om Booking.com heen. Het is de dominante site om kamers online te reserveren.

"Voor Brussel is het de belangrijkste online reserveringsdienst", zegt Gwenael Odongui-Bonnard, general manager van Hotel Métropole. Hij schat het marktaandeel van Booking.com op 40 procent van alle reserveringsdiensten op het internet. Concurrenten zijn Expedia.be, Hotels.com, Venere.com en Orbitz.com.

Op Booking.com wordt elk hotel gedetailleerd geïllustreerd en beschreven in 41 talen. De klanten wordt gevraagd om een score te geven van 1 tot 10. Het hotel zelf betaalt een commissie "van gemiddeld 5 procent" van de reserveringsprijs. Die commissie kan oplopen tot 30 procent, naargelang de zichtbaarheid op de site.
De kracht van de site schuilt in de uitgebreide keuze: 253.797 hotels in 178 landen. Hij wordt bovendien gerund door commerciële teams die lokaal goed ingeburgerd zijn en door een geducht promotieapparaat dat voornamelijk over Google loopt. Wie 'hotels in Brussel' of 'hotels in Londen' intikt, krijgt meteen een advertentie of een commentaar voorgeschoteld die naar Booking.com verwijst. De site doet ook een beroep op partners al TripAdvisor, een site waarop de meningen van surfers over hotels en restaurants verzameld worden.

Aantrekkelijk maar duur

De manier van werken bevalt en verontrust de hoteliers tegelijk. De site is waardevol voor kleinere etablissementen, die de beschikking krijgen over hetzelfde instrument als de grotere, maar "er hangt een kostprijs aan vast, een commissie die te duur kan zijn voor sommige hotels", zegt Odongui-Bonnard. "We proberen dus ook een beroep te doen op minder dure kanalen om onze marge beter te bewaken. Het doet denken aan de Ikea-machine, je hebt de indruk dat de ontwikkelaars aan alles gedacht hebben. Ik ken geen hotel in Brussel dat niet op de site aanwezig is."

Ook VisitBrussels, de toeristische dienst van Brussel, gebruikt Booking.com op zijn site om de bezoekers kamers aan te bieden. "Het is een voorlopige oplossing", merkt de voorzitter van BHA, Fred De Deken op. Hij is ook de directeur van het Ibishotel aan het Zuidstation. "Het vroegere systeem, Brures, voldeed niet. We werken nu aan een eigen site. In afwachting biedt Booking.com een tijdelijke oplossing die goed werkt." (R.V.A.)

Lees meer over:

Onze partners