Ford Genk verliest van Valencia

24/10/12 om 12:35 - Bijgewerkt om 12:35

Bron: Trends

Niet alleen de marktomstandigheden doen Ford Genk de das om. De productie verschuift naar het Spaanse Valencia, waar de loonkosten per uur 42 procent lager liggen.

Ford Genk verliest van Valencia

© belga

Niet alleen de marktomstandigheden doen Ford Genk de das om. De productie verschuift naar het Spaanse Valencia, waar de loonkosten per uur 42 procent lager liggen.

Het doek is gevallen over Ford Genk. De productie van de modellen Galaxy, Mondeo, en S-Max verschuift naar het Spaanse Valencia.
Volgens een recent analistenrapport van UBS bedragen de loonkosten in Valencia per uur 33,03 dollar. In Genk is dat 57,19 dollar. Enkel in de Duitse fabrieken in Keulen en Saarlouis zijn de lonen nog hoger.

Dat is voor Ford Genk de boosdoener, in combinatie met de ineengestorte automarkt in Europa. De productie in Genk was bijzonder laag. In 2008 werden er 289.000 wagens gemaakt. In 2011 nog 178.304. In de eerste negen maanden van dit jaar daalde de productie tot 115.096 wagens (een daling met 12,7 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2011). Dat hangt deels samen met het feit dat de nieuwe Ford Mondeo vanaf 2014 op de markt komt. De Galaxy en de S-Max kregen een facelift, maar ook daar is het wachten op nieuwere modellen. In oktober heeft Ford Genk negen werkdagen, in november acht. In december gaat de fabriek dicht.

De modellen zijn te duur

In eigen land blijft Ford goed verkopen. In 2011 zijn 38.936 wagens verkocht, in 2010 waren het er 38.426. Dat zijn cijfers voor alle Ford-modellen. Volgens analisten maakt de fabriek in Genk de verkeerde, want te dure middenklassewagens. In het segment van volumewagens is er een grote overcapaciteit, met zware kortingen tot gevolg. Produceren in Spanje valt dan voordeliger uit.

Ford verkocht de eerste negen maanden 861.800 wagens in Europa, of 12,4 procent minder dan in dezelfde periode van 2011. De algemene automarkt in Europa daalde met 7,7 procent. De verkoop van de S-Max daalde met 10 procent, die van de Galaxy met 7 procent. De verkoop van de Mondeo kalfde met 12 procent af. (W.R.)

Lees meer over:

Onze partners