'Flesje Coca-Cola is geen merk'

24/02/16 om 14:16 - Bijgewerkt om 14:41

Coca-Cola vangt bot bij het Europees Hof. De moderne flesjes zijn niet origineel genoeg en daarom geen apart merk, luidt het verdict.

'Flesje Coca-Cola is geen merk'

© reuters

Coca-Cola heeft bot gevangen bij het Europees Hof van Justitie. De frisdrankgigant wilde de vorm van zijn moderne, niet-geribbelde flesje als beschermd model laten registreren, maar volgens de rechters in Luxemburg "bezit de fles geen enkel kenmerk dat hem onderscheidt van andere flessen die op de markt beschikbaar zijn".

Om een merk of model te laten erkennen, moet in Europa bij het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt aangeklopt worden. Dat verwierp in 2014 de aanvraag van Coca-Cola omdat het argument dat het moderne flesje de natuurlijke opvolger van het iconische colaflesje zou zijn, geen steek houdt.

Het Amerikaanse bedrijf tekende verzet aan tegen die beslissing bij het Gerecht van Eerste Aanleg, dat in de schoot van het Europees Hof beroepen van ondernemingen onderzoekt.

Het Gerecht oordeelde woensdag dat er geen sprake is van een onderscheidend kenmerk om de registratie te rechtvaardigen. Beroep verworpen dus.

Onze partners