Fairtrade verleidt nu ook grote bedrijven

02/03/16 om 18:18 - Bijgewerkt om 18:26

Door extra in te zetten op het aankoopbeleid van grote bedrijven, wil het keurmerk Fairtrade de vraag naar fairtradeproducten de komende jaren stevig opdrijven. "Dat zal tonnen verschil maken voor onze producenten in het zuiden", zegt Lily Deforce, de CEO van Fairtrade Belgium.

Het begeleidingstraject bij de Italiaanse multinational Ferrero, bekend van merken als Ferrero Rocher, Kinder en Nutella, is een goed voorbeeld van de weg die Fairtrade meer wil bewandelen, vindt Lily Deforce. De keurmerkorganisatie Fairtrade International, de koepel boven de Belgische afdeling Fairtrade Belgium, doet veel meer dan het toekennen van zijn groen-blauwe duurzaamheidslabel aan de producten van bedrijven die de duurzaamheidscriteria respecteren. Fairtrade begeleidt nu evengoed een bedrijf als Ferrero om zijn productieketen voor cacao tegen 2020 honderd procent gecertificeerd duurzaam te maken. Het eindproduct krijgt geen duurzaamheidslabel, omdat het project enkel over het ingrediënt cacao gaat. Maar ondertussen stijgt wel het volume cacao dat boeren onder de voorwaarden van Fairtrade International kunnen verkopen.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners