Facebook verplicht tot strenger reclamebeleid

07/08/12 om 11:26 - Bijgewerkt om 11:26

Bron: Trends

Facebook wordt verplicht strengere eisen te stellen aan adverteerders. Net nu het bedrijf ondermaats presteert op de beurs wegens tegenvallende advertentie-inkomsten.

Facebook verplicht tot strenger reclamebeleid

© Reuters

Adverteerders op de sociaalnetwerksite Facebook zullen binnenkort vervolgd kunnen worden als er onjuiste informatie over een product op hun fanpagina verschijnt. Ze moeten ook seksistische of racistische reacties zo snel mogelijk verwijderen.

'Reacties van Facebookgebruikers zijn ook reclame'

Als een gebruiker bijvoorbeeld zegt dat Smirnoff de puurste Russische wodka is die hij ooit gedronken heeft, dan kan de producent van Smirnoff in de problemen raken, zegt John Swinson, een specialist op het gebied van technologiewetgeving bij het advocatenkantoor King & Wood Mallesons aan de Britse krant The Daily Telegraph.

"Ten eerste is Smirnoff niet Russisch, maar Australisch, en ten tweede zou iemand kunnen betwisten dat het daadwerkelijk de puurste wodka is."

Facebook wordt tot de maatregelen verplicht, omdat de Australische reclameregulator heeft geoordeeld dat ook de reacties van gewone Facebookgebruikers reclame zijn en dus moeten voldoen aan de reclamewetgeving.

Wereldwijde gevolgen

Aangezien Australische surfers ook toegang hebben tot internationale fanpagina's, denken analisten dat Facebook al zijn adverteerders zal verplichten om strenger toe te zien op wat er op hun pagina verschijnt.

Bovendien zullen er gelijkaardige vonnissen volgen elders in de wereld, voorspelt Chris Watson van het advocatenkantoor CMS Cameron McKenna in de The Telegraph.

'Speelkwartiertje voor adverteerders is voorbij'

Adverteerders zullen dus extra geld moeten vrijmaken om moderatoren te betalen. "Tot nog toe was er geen nadeel aan adverteren op Facebook", zegt Chris Watson van het advocatenkantoor CMS Cameron McKenna aan de Britse krant. "Nu is het speelkwartiertje voorbij. Bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen."

Het vonnis komt erg ongelegen. De beurswaarde van Facebook daalde met bijna de helft sinds de sociaalnetwerksite in mei naar de beurs trok. Adverteerders stellen zich vragen bij de doeltreffendheid van reclame op Facebook. Om die reden besliste de Amerikaanse autoproducent GM om niet meer te adverteren op de socialenetwerksite.

Ook het toenemende aantal mobiele gebruikers baart zorgen. Het mobiele platform biedt vooralsnog minder reclamemogelijkheden. (JC)

Lees meer over:

Onze partners