'Exportgroei moet nog meer van kmo's komen'

19/09/12 om 11:11 - Bijgewerkt om 11:11

Bron: Trends

België is als open economie een exportland bij uitstek, maar ons aandeel in de werelduitvoer krimpt wel. Toch is er hoop voor kmo's die internationaal willen gaan, zeggen Belgische ondernemers en managers.

'Exportgroei moet nog meer van kmo's komen'

© belga

Ondanks een positieve groei van de totale uitvoer is het aandeel van België in de wereldexportmarkten tussen 2002 en 2011 gekrompen, zowel voor goederen (-21%) als voor diensten (-9%).

En voor hightech-uitvoer en export naar groeilanden doet België het slechter dan het Europese gemiddelde. Nochtans hangt de groei van ontwikkelde landen af van de specialisatie in activiteiten met hoge toegevoegde waarde. Ook blijkt dat een belangrijk deel van de exportwaarde gerealiseerd wordt door dochterondernemingen van buitenlandse bedrijven. 51 procent van de Belgische export van grote ondernemingen is te danken aan dochterbedrijven van multinationals.

'Born Globals'

Al deze cijfers komen uit een onderzoek van Leo Sleuwaegen (Vlerick Business School) en Carine Peeters (Solvay) in opdracht van het VBO. Zinkt België weg als exportnatie? Toch niet, want de helft van de exporterende kmo's begint daar al heel vroeg na de oprichting mee. Deze zogenaamde 'Born Globals' zijn cruciaal voor de Belgische exporteconomie. Dat zeggen de ervaringsdeskundigen in export en internationaal ondernemen.

Exportstrategie

Zoals Steven Cuypers, CEO van Orfit, een specialist in de ontwikkeling van medische hulpmiddelen zoals spalken en prothesemateriaal : "De exportactiviteit binnen Europa daalt, maar we zijn in zoveel landen aanwezig dat we eigenlijk altijd een balans hebben. Een kmo moet dat meenemen in haar exportstrategie. Je moet onmiddellijk in zo veel mogelijk landen actief zijn, ook buiten Europa. Het moet al flink mislopen om dan enkel op basis van kostprijs uit de markt te worden geduwd. Die diversiteit aan afzetmarkten aanboren is niet eenvoudig, maar zo'n strategie werkt wel. Dat is de eigenschap van een Born Global-exportbedrijf. Dat soort kmo's zal almaar mee voor exportgroei moeten zorgen." "De eerste voorwaarde blijft natuurlijk een goed verkoopbaar product," zegt Carl Van Camp, actief in internationale functies voor Total, "Actief zijn in verschillende landen is dan het logische gevolg."

Problemen overwinnen

Cuypers benadrukt dat kmo's die internationaal willen gaan gewone problemen moeten overwinnen. "Je moet mensen hebben die de taal machtig zijn en begrijpen wat een andere zakelijke cultuur, of cultuur tout court betekent voor uw bedrijf. Ik geef een voorbeeld. Wij hebben een zeer bloeiende business met Iran. Het grootste probleem van onze verdeler daar is aan dollars of euro's te geraken om onze goederen te kunnen importeren. Dat gaat tegenwoordig via Australië. Op een bepaald moment leggen we onze voorraad aan en bereiden we onze bestellingen voor. Maar plots valt een bestelling bij een grote Iraanse klant weg omdat zijn kredietlijn opdroogt. De goederen waren al verpakt, wij zaten dus met een probleem. Gelukkig kreeg hij een nieuwe kredietlijn en bestelde hij zelfs meer dan gepland." (A.M.)

Lees meer over:

Onze partners