Europese Commissie: 'Compensatie gedupeerde Ryanair-klanten moet geval per geval onderzocht worden'

25/07/18 om 14:39 - Bijgewerkt om 14:38

Bron: Belga

De gedupeerde Ryanair-passagiers die door de staking van woensdag en donderdag hun vlucht missen, hebben niet automatisch recht op een extra compensatie. Dat meldt een woordvoerder van de Europese Commissie.

Europese Commissie: 'Compensatie gedupeerde Ryanair-klanten moet geval per geval onderzocht worden'

Staking bij Ryanair © belga

Duizenden passagiers, onder wie een 23.500-tal van en naar ons land, missen vandaag/woensdag 25 juli en donderdag 26 juli hun vlucht door de staking bij Ryanair. De Ierse lowcostmaatschappij is verplicht om gestrande reizigers een alternatieve vlucht aan te bieden of hun ticket terug te betalen.

Aangezien de annulering minder dan twee weken voor het vertrek werd aangekondigd, zouden de passagiers naar verluidt ook recht hebben op een extra compensatie die - afhankelijk van de afstand - tussen de 250 en 600 euro bedraagt. Maar dat blijkt nu niet zo vanzelfsprekend.

De Europese Commissie bevestigt woensdag dat Ryanair voor alle passagiers van wie de vlucht geannuleerd werd een alternatief moet voorzien, of het ticket volledig moet terugbetalen, maar de extra schadevergoeding is geen automatisch recht, liet een woordvoerder blijken.

"Een extra compensatie moet geval per geval onderzocht worden en is onder meer afhankelijk van wanneer de reizigers geïnformeerd zijn van de annulering", klinkt het. "De beslissing ligt bij de nationale gerechtelijke autoriteiten."

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil er alvast op toezien dat Ryanair de rechten van de passagiers respecteert en heeft al aangekondigd juridische stappen te ondernemen als dat niet gebeurt. Ook de Economische Inspectie volgt de zaak op, op vraag van minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).

De directie van de Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij maakte tijdens de eerste van de twee stakingsdagen intussen bekend dat er een herstructurering wordt doorgevoerd. Dat betekent dat de in Dublin gebaseerde vloot met 20 procent wordt verkleind, 'door de recente stakingen van de Ierse piloten en de snelle groei van de Poolse activiteiten'. Driehonderd banen zouden bedreigd zijn.

Onze partners