Europese autoverkoop keldert in februari

© belga

De verkoop van nieuwe personenwagens in Europa zakt in februari tot het laagste niveau sinds augustus 2009. Dat blijkt uit het rapport van de Europese sectorfederatie ACEA.

Vooral Duitsland, de grootste economie van Europa en de tweede grootste automarkt van het continent, krijgt af te rekenen met een forse terugval.

In februari werden in Europa in totaal 974.346 nieuwe auto’s ingeschreven. Sinds maart 2009 waren er telkens meer inschrijvingen, met uitzondering van de zomermaand augustus (ongeveer 700.000 inschrijvingen).

In vergelijking met februari 2009 stijgt de autoverkoop wel met 3 procent. Voor januari en februari is er zelfs een toename met 7,9 procent. Maar die stijging is relatief, aangezien begin 2009 als het het hoogtepunt van de crisis in de sector wordt beschouwd.

Om de neergang door de econmische crisis om te buigen, werden door verscheidene landen schrootpremies ingevoerd. Door die maatregel veerde de autoverkoop tijdelijk op, maar nu de schrootpremies worden afgebouwd, is een omgekeerde tendens merkbaar.

Duitsland noteert sindsdien een terugval met -29,8 procent. Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië houden nog enkele maanden vast aan de premie, waardoor de autoverkoop er nog goed loopt. In Italië (+20 procent) werden zelfs meer wagens verkocht dan in Duitsland.

Het populairste automerk in Europa blijft Volkswagen (VW) met een marktaandeel van 20,1 procent (21,3 procent in 2009). Op de tweede plaats komt het Franse Peugeot met 14,4 procent (13,3 procent in 2009). De verkoop van Opel neemt af: het marktaandeel daalde met 0,6 procent tot 6,7 procent.

Top10 van populairste merken in Europa (% marktaandeel)

1. Volkswagen (20,6)
2. PSA Peugeot (15)
3. Renault (11,1)
4. Ford (9,9)
5. Fiat (9,3)
6. GM Group (8,0)
7. BMW (4,4)
8. Toyota (4,3)
9. Daimler (4,1)
10. Nissan (2,8)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content