Europa legt Google op de rooster, Google reageert

Het Amerikaanse internetbedrijf Google mag zich aan een mededingingsonderzoek van de Europese Commissie verwachten. Dat heeft de Commissie dinsdag zelf aangekondigd. Google reageert.

De Europese Commissie gaat onderzoeken of Google haar dominante positie op de markt al dan niet heeft misbruikt. Volgens Ciao en andere concurrerende zoekmachines worden hun diensten benadeeld in de affichering van de zoekresultaten van Google. Dat zou zowel het geval zijn bij gratis als bij betalende zoekopdrachten.

De Commissie gaat nu onderzoeken of Google de rangschikking of de kwalititeisscore van concurrerende diensten die specifieke content verlenen – zoals prijsvergelijkingen – heeft verlaagd. Op die manier zouden de zoekdiensten van het Amerikaanse internetbedrijf namelijk worden bevoordeeld.

Ook de exclusiviteitsakkoorden van publiciteitspartners worden onder de loep genomen. De Commissie beklemtoont dat het openen van een onderzoek niet betekent dat er wettelijke bewijzen voor inbreuken werden vastgesteld. Het onderzoek zal minstens enkele maanden in beslag nemen.

Google reageertCommunications & Public Affairs Manager van Google Benelux, Mark Jansen, wijst erop dat dat Google al hard heeft gewerkt om het gemakkelijk te maken voor gebruikers om hun gegevens mee te nemen als ze overstappen op een andere aanbieder en door flink te investeren in zogeheten ‘open source’-projecten. “Maar er is altijd ruimte voor verbetering”, geeft hij toe. Hij wijst er ook op dat Google concurrentie ondervindt voor commerciële zoekopdrachten van websites als Bol.com en Marktplaats, terwijl ook Facebook en Twitter een toenemende bron van verwijzingen zijn. “De website TMZ.com (een Amerikaanse sensatiesite geliëerd met AOL, nvdr) krijgt meer verkeer van Facebook dan van Google, volgens Compete.com”, laat Jansen weten. Ook mobiele toepassingen, de zogenaamde “apps” zijn concurrenten omdat ze niet langs zoekmachines passeren. Jansen: “Google’s hoge aandeel van zoekopdrachten geeft ons geen dominante positie. De concurrentie is altijd maar één muisklik verwijderd van onze zoekpagina”.

ACTDe Association for Competitive Technology, een onder meer door Microsoft gesponsorde lobbygroep die ook voor software-octrooien ijvert, juicht dan weer de start van een EU anti-trust-onderzoek toe. ACT verwijst onder meer naar Mapquest dat zijn marktaandeel zag verzwinden toen Google een eigen kaartendienst begon en die met zijn zoekmachine verbond.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content