Eric Van Zele (Barco): "Eigenlijk zijn we voor een heel jaar uitverkocht"

20/07/10 om 10:15 - Bijgewerkt om 10:15

Bron: Trends

Het technologiebedrijf Barco heeft in het tweede kwartaal 2010 liefst 298,9 miljoen euro aan bestellingen binnengehaald. Dat is meer dan het dubbele van de 140,7 miljoen euro uit dezelfde periode vorig jaar. De bedachtzame CEO van Barco, Eric Van Zele, spreekt over "het beste kwartaal ooit". En het wordt nog beter.

Eric Van Zele (Barco): "Eigenlijk zijn we voor een heel jaar uitverkocht"

© belga

"Van bestelling tot levering duurt ongeveer 6 maanden. De golf van orders zal dus heel goed te zien zijn in de resultaten van de tweede jaarhelft", voorspelt Van Zele, die dit jaar voor het eerst in anderhalf jaar een weekje vakantie neemt. In september trekt hij naar Wyoming voor een reünie met de studiegenoten uit zijn Stanford-tijd.

Het totale orderboekje van Barco bedraagt nu 513,3 miljoen euro. Reken daar de raamakkoorden voor cinemaprojectoren bij en de uitstaande bestellingen komen in de buurt van het omzetcijfer van het volledige boekjaar 2009 (639 miljoen euro). "Eigenlijk zijn we voor een heel jaar uitverkocht", zegt Van Zele, die zich realiseert dat je risico's neemt als je je klanten een jaar laat wachten. "De capaciteit moet omhoog".

Daar hangt Barco echter af van zijn toeleveranciers. Texas Instruments, dat de beeldchips maakt van Barco's digitale projectoren, kan de vraag nog steeds niet volgen. "Dat zal verbeteren in de tweede jaarhelft", verzekert Van Zele, die aanstipt dat het tekort aan halfgeleiders een algemeen fenomeen is en dat de producenten nu opnieuw hun productie verhogen. Van Zele gaf ook mee dat Barco al in de eerste jaarhelft meer projectoren kon leveren dan het zelf had verwacht.

Omzetgroei blijft achter op orders

Voorlopig vertaalt de exponentiële groei in bestellingen zich nog niet duidelijk in de omzet. Die steeg wel al met 16,7 procent tot 192,2 miljoen euro. De bedrijfswinstmarge kwam uit op 3 procent - nog veraf van de 10 procent waar Eric Van Zele met elke divisie naartoe wil (vóór de kosten van het centrale management), maar aanzienlijk beter dan de - 3,4 procent van een jaar geleden. De nettowinst klokte af op 4,3 miljoen euro of 0,36 euro per aandeel, tegen een nettoverlies van 0,44 euro per aandeel in het tweede kwartaal van 2009.

Een deel van de 16,7 procent omzetgroei van Barco in het jongste kwartaal is overigens het gevolg van overnames. De organische groei nam toe met 10 procent.

Ontgoochelde beleggers

Beleggers reageerden ontgoocheld op de nog steeds teleurstellende winstmarge en stuurden het aandeel dinsdag 7 procent lager. Sommigen analisten riepen om extra kostenreducties, gaf Van Zele toe. Maar van verdere herstructureringen wil hij niet horen. "We moeten nu vooral de ploeg versterken. We zitten opnieuw in een groeimodus. We kunnen opnieuw de beste mensen aantrekken". Barco boekte ook hogere kosten, omdat er dit jaar bonussen zullen worden uitgekeerd.

In zijn eerste jaar, toen Barco tussen hangen en wurgen verkeerde, wou Van Zele vooral cash genereren. Dat geld was nodig om de herstructureringkosten te betalen. Met de vloed aan bestellingen is die fase voorbij. Door de groei had Barco in het tweede kwartaal 1,4 miljoen meer cash nodig dan het binnenhaalde. De 18,4 miljoen euro bruto cash die het bedrijf ontving, gingen op aan meer werkkapitaal, uitstaande facturen en grotere voorraden. Barco blijft schuldenvrij met 21,9 miljoen euro netto op de bank.

Showverlichting blijft zorgenkind

Beleggers hebben zich vooral gefocust op het zwakke resultaat in de media-, entertainment- en simulatiedivisie, die ook de digitale cinemaprojectoren omvat. Ondanks de spectaculaire prestaties in cinema leed die divisie nog altijd een licht bedrijfsverlies van 572.000 euro (tegen een verlies van 6,4 miljoen een jaar voordien) over een omzet van 91 miljoen (+10,7 procent).

Het wow-effect van de verdubbeling van de projectorenomzet tot 46,5 miljoen ging verloren door de terugval in video lighting systems/digital signage en in simulatie. Daar daalde de omzet telkens zowat met een kwart. Volgens Van Zele is daar afgaande op het orderboek een kentering op komst. Levering van projectoren voor video lighting systems kan aantrekken zodra Texas Instruments zijn productie voldoende verhoogt. In creatieve LEDs heeft Barco vorig jaar provisies moeten aanleggen voor kwaliteitsproblemen. Daar kunnen de Kortrijkzanen nu weer ambitieuzer worden, verwacht Van Zele. Alleen de "events"-markt, waar Barco lichtinstallaties levert voor grote shows, ziet Van Zele niet aantrekken. De simulatie-activiteit zal hernemen omdat Barco een nieuwe 360° simulatie-'koepel' heeft ontwikkeld, waarvoor goede orders binnenlopen. In digital signage - online publieke informatiemedia - hoopt Van Zele met de overname van het Kortrijkse dZine mettertijd tot een systeemleverancier uit te groeien. Die markt is volgens cijfers van iSupply uit 2008 3,5 miljard dollar groot . Barco is met zijn hardware maar in een tiende daarvan actief. dZine zou met zijn software voor het aansturen van aankondigingenborden het bereik van Barco daar aanzienlijk kunnen vergroten. "Buiten Daktronics is er ook geen echte leider in die markt", zegt Van Zele.

Medische displays presteren sterk

Het sterkste resultaat van het tweede kwartaal komt uit de divisie "monitoring, controle & medisch", die met 21,5 procent groeide tot 101,2 miljoen euro. De bedrijfswinstmarge steeg er van 1 naar 6,3 procent. De medische displays doen het goed en de videomuren voor monitoring profiteren van de introductie van een nieuw product op basis van LEDs - iets waarmee Barco te laat in de markt was, maar nu terrein terugwint.

Geografisch was de omzetgroei van Barco sterk in Azië-Pacific met 30,4 procent en met 28,2 procent in Noord-Amerika (ietwat geholpen door de dollarkoers, gaf Van Zele toe). Europa stagneerde met een groei van 3,3 procent, telkens vergeleken met het tweede kwartaal van 2009.

Toekomst

Naar de toekomst toe voorspelt vooral de ordergroei van 99 miljoen euro in digitale cinema een sterke tweede jaarhelft. Maar zelfs zonder digitale cinemaprojectoren en de overname van de Italiaanse medische display-specialist FIMI was de stijging van het orderboekje een beloftevolle 39 procent.

B.L.

Lees meer over:

Onze partners