Elmar Degenhart (CEO Continental): ‘We voelen niets van een recessie’

In een exclusief gesprek met het weekblad Trends toont CEO Elmar Degenhart van de wereldwijde multinational in de autotoelevering Continental zich bijzonder tevreden over het Belgische filiaal in Mechelen.

Continental investeert de volgende vier jaar 60 miljoen euro in de productie van een nieuwe generatie remsystemen in het filiaal in Mechelen. U bent dus tevreden over Mechelen?

Elmar Degenhart (CEO Continental AG):’ Uiteraard. We hebben volop vertrouwen in de werknemers en het management. Mechelen heeft ook in het verleden al herhaaldelijk bewezen dat het nieuwe investeringen heel spaarzaam en efficiënt aanpakt. Mechelen monteert zeer gesofisticeerde onderdelen. De producten zijn echt van uitmuntende kwaliteit. Hier schuilt veertig jaar aan opgebouwde ervaring en kennis.’

Maar de loonlast in België is zeer hoog?

Degenhart. “We bewijzen hier in Mechelen dat men ook in landen met hoge loonlasten, zoals België en Duitsland, succesrijke productie aankan.’

Stefaan Van Thielen (algemeen directeur van de fabriek in Mechelen):’ Onze lonen zijn enkele procenten lager dan in Duitsland. Bovendien produceren we efficiënter.’

2011 wordt een schitterend jaar voor Continental. Maar U bent voorzichtiger voor 2012?

Degenhart: ‘We zijn voorzichtig optimistisch. We gaan ook voor 2012 uit van een verdere groei. We verwachten voor 2011 een wereldwijde productie van 75 miljoen personenwagens en bestelwagens tot zes ton. Voor 2012 denken we dat een cijfer van 77 tot 78 miljoen wagens heel realistisch is. Dat betekent dus nog steeds een groei van vier procent. Bovendien is Continental de voorbije jaren herhaaldelijk sneller gegroeid dan de algemene markt. We mikken op een volumegroei voor de groep van acht procent.’

Merkt U al iets van de recessie?

Degenhart: ‘We merken momenteel geen daling van de orders. Maar we kunnen slechts afgaan op de evoluties voor de volgende drie tot zes maanden. Dus tot in de lente van 2012. Prognoses over een langere tijdsperiode maken we niet. De Europese autonijverheid voelt ook duidelijk de economische toestand in Zuid-Europa. Zeker de sterk van de Europese markt afhankelijke autoproducenten.’

U hebt het over Zuid-Europa. Wat vindt U van het ganse eurodebat? Wil U terug naar de D-Mark?

Degenhart: ‘Nee, helemaal niet. We hebben de euro nodig. Maar het is ook duidelijk dat de Zuid-Europese lidstaten aan concurrentiekracht moeten winnen. De Europese overheden moeten dringend een oplossing zoeken voor de overheidsschuldencrisis.’

In Mechelen werken 560 mensen bij Continental. De fabriek in Mechelen is een onderdeel van de afdeling ‘Veiligheid en Koetswerk’ bij Continental. Mechelen maakt elektronische remsystemen (ABS), ventielen voor remsystemen, en wielsensoren.

Continental, een beursgenoteerde multinational uit Duitsland, heeft zes grote afdelingen. In 2010 was de groep goed voor een geconsolideerde omzet van 26 miljard euro, bij een bedrijfsresultaat van 1,9 miljard euro. De groep telde einde 2010 ruim 148.000 werknemers.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content